Mervärdet av välfungerande webbsidor för en resetidning - Case Matkaopas
Hedenborg, Anna (2011)
Hedenborg, Anna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143135
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en undersökning inom turismrelaterad media. Resetidningar har redan länge varit en viktig informationskälla för människor som planerar resor, men främst en källa för inspiration. Som många andra företag i dagens värld har även arbetets uppdragsgivare Matkaopas en elektronisk motsvarighet på webben. Matkaopas är en finsk resetidning med en cirkulation på över 40 000 tidningar. Syftet med detta arbete är att få fram om välfungerande webbsidor kan ge ett mervärde åt en resetidning. Den teoretiska referensramen består av två huvudsakliga teorier, elektronisk marknadsföring och konsumentbeteende. Kapitlet om elektronisk marknadsföring tar främst upp sociala medier, kundupplevelser på internet samt innehåll och utseende på webbsidor. Kapitlet om konsumentbeteende tar t.ex. fram upp olika faktorer som påverkar konsumentbete-ende, kundtillfredsställelse och konsumentbeteende på internet. Dessa bygger grunden till arbetet och fungerar som utgångspunkt till frågeguiden. Undersökningen är av kvantitativt slag i form av en webbenkät som var tillgänglig på Matkaopas hemsidor i tre veckor under maj och juni 2010. Respondenterna representerade både tidningens prenumeranter men också personer som inte beställer tidningen. För att ge arbetet ytterligare djup har skribenten även gjort observationer och en analys av webbsidans innehåll. Utfallen av dessa forskningsmetoder visar att resetidningars webbsidor verkligen kan ge ett mervärde åt en resetidning. I framtiden kommer webbsidorna antagligen att ha en allt mer viktigare ställning och torde därmed konstant utvecklas. Webbsidan kunde användas bättre för att locka nya prenumeranter, ge mervärde åt de existerande prenumeranterna, erbjuda på nyttig information till webbsidans sporadiska besökare och framför allt att erbjuda på interaktivitet. This thesis is a study within tourism related media. Travel magazines have for a long time been an important source of information for people who are planning trips but more importantly a source of inspiration. As many other companies in today’s world, even the assigner of this thesis Matkaopas has an electronic equivalent on the web. Matkaopas is a Finnish travel magazine with a circulation of over 40 000 magazines. The aim of this thesis is to find out if well functioning webpage’s can give added value to a travel magazine. The theoretical reference consists off two main theories, electronic marketing and consumer behaviour. The chapter on electronic marketing brings up social media, customer experiences on the internet and the contents and looks of webpage’s. The chapter about consumer behaviour brings for instance up different aspects that affect consumer behavior, customer satisfaction and consumer behaviour on the internet. These theories build the foundation to the thesis and works as a point of reference to the questionnaire. The study quantitative and takes the form of a web questionnaire that was available on Matkaopas webpage for three weeks in May and June 2010. The respondents of the questionnaire were both subscribers of the magazine but also persons who did not subscribe to it. In order to give the thesis more depth the writer has also made observations and an analysis of the content on the webpage. The results of these research methods state that travel magazines webpage’s indeed give added value to the travel magazine itself. In the future webpages will become more and more important and should therefor be constantly developed. The webpage could be used to attract new subscribers, give added value to the existing subscribers, offer helpful information to the occasional visitors of the webpage and above all to offer interactivity.