Polku satujen maahan : Selvitys porvoolaisen päiväkodin vanhempien ja lasten yhteisistä lukuhetkistä
Lempinen, Karoliina (2019)
Lempinen, Karoliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319902
Tiivistelmä
Lapsille ääneen lukemisen merkityksestä on puhuttu lähiaikoina paljon. Lapsille lukemisesta on havaittu olevan moninaisia hyötyjä, jolla voidaan edistää lapsen kasvua ja kehitystä. Varhaisella lapselle ääneen lukemisella on kauaskantoisia vaikutuksia.
Opinnäytetyön aiheena on lapsille ääneen lukeminen. Tarkoituksena on selvittää, minkälaisia ovat porvoolaisen päiväkodin lasten sekä vanhempien yhteiset lukuhetket. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisäksi selvittää vanhempien kokemuksia ääneen lukemisesta, kuinka usein ja milloin lapsille luetaan ääneen, kuka lukee lapsille ja minkälaista lastenkirjallisuutta lapset mielellään kuuntelevat. Tavoitteena on saatujen tietojen perusteella lisätä tietoisuutta ääneen lukemisen merkityksestä lasten vanhemmille ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tavoitteena on mahdollisesti myös lisätä ääneen lukemisen kokemuksia kotona sekä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla. Tutkimusjoukoksi työhön valikoituivat porvoolaisen päiväkodin vanhemmat, jotka vastasivat kyselyyn toukokuussa 2019.
Saadusta aineistosta kävi ilmi, että perheissä luetaan useana päivänä viikossa ja suositusaikojen mukaisesti. Pääsääntöisesti äidit lukevat lapsille, mutta myös isien ja isovanhempien osuus lukijoina oli melko suurta. Kaikissa perheissä lapsilla oli omia lastenkirjoja. Painettujen kirjojen osuus luettavista kirjoista oli suurempi kuin äänikirjojen.
Tutkimustulokset olivat hyvin samankaltaisia kuin muissakin tutkimuksissa, joita aiheesta on tehty. Vanhemmat ovat tietoisia ääneen lukemisen hyödyistä lapsille ja he kokevat ääneen lukemisen tärkeäksi monista eri syistä. Äänikirjoja kuunneltiin melko vähän. Lasten mielikirjat olivat hyvin perinteisiä klassikkokirjoja tai tämän hetken suosikkikirjoja.
Opinnäytetyön aiheena on lapsille ääneen lukeminen. Tarkoituksena on selvittää, minkälaisia ovat porvoolaisen päiväkodin lasten sekä vanhempien yhteiset lukuhetket. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisäksi selvittää vanhempien kokemuksia ääneen lukemisesta, kuinka usein ja milloin lapsille luetaan ääneen, kuka lukee lapsille ja minkälaista lastenkirjallisuutta lapset mielellään kuuntelevat. Tavoitteena on saatujen tietojen perusteella lisätä tietoisuutta ääneen lukemisen merkityksestä lasten vanhemmille ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tavoitteena on mahdollisesti myös lisätä ääneen lukemisen kokemuksia kotona sekä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla. Tutkimusjoukoksi työhön valikoituivat porvoolaisen päiväkodin vanhemmat, jotka vastasivat kyselyyn toukokuussa 2019.
Saadusta aineistosta kävi ilmi, että perheissä luetaan useana päivänä viikossa ja suositusaikojen mukaisesti. Pääsääntöisesti äidit lukevat lapsille, mutta myös isien ja isovanhempien osuus lukijoina oli melko suurta. Kaikissa perheissä lapsilla oli omia lastenkirjoja. Painettujen kirjojen osuus luettavista kirjoista oli suurempi kuin äänikirjojen.
Tutkimustulokset olivat hyvin samankaltaisia kuin muissakin tutkimuksissa, joita aiheesta on tehty. Vanhemmat ovat tietoisia ääneen lukemisen hyödyistä lapsille ja he kokevat ääneen lukemisen tärkeäksi monista eri syistä. Äänikirjoja kuunneltiin melko vähän. Lasten mielikirjat olivat hyvin perinteisiä klassikkokirjoja tai tämän hetken suosikkikirjoja.