Se on seikkailu! : kiertävän teatterin mahdollisuudet suomalaisella vapaalla ammattikentällä
Tuominen, Antti (2019)
Tuominen, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319908
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössäni tarkastelen kiertueteatterin paikkaa suomalaisella kulttuurikentällä. Onko sille kysyntää ja millainen ylipäänsä on kiertävä esitys? Tarkkailun kohteena ovat vapaat ammattitaiteilijat ja -ryhmät. Avaan opinnäytetyössäni myös, mitä näillä käsitteillä tarkoitetaan. Opinnäytetyöni ulkopuolelle jäävät valtionrahoitusta vuosittain nauttivat laitosteatterit eli VOS-teatterit, joskin sivuan myös vertailun vuoksi niiden roolia kiertävien esitysten tuottajina ja tilaajina.
Tarkastelen teatteriesityksiä nimenomaan kiertävänä esitystaidemuotona, jollaiseksi useimmiten miellettään ennemminkin sirkus. Omakohtaisten kokemusteni, haastattelujen sekä erilaisten kirjallisten lähteiden avulla selvitän, mitkä ovat kiertävän teatterin haasteet ja tulevaisuuden mahdollisuudet taiteilijoiden elinkeinona Suomessa.
Aihe on laaja, joten olen rajannut sitä reilusti. Pelkästään kiertävästä lastenteatterista tai hoitolaitoksiin kohdistuvista esityskiertueista voisi saada jo laajan tutkimuksen, ja toivonkin että joku sellaisen tulevaisuudessa tekee. Tämä opinnäytetyö ei pureudu niinkään tuotannollisiin seikkoihin, vaan on enemmänkin havainnoiva, kokemuksiin pohjautuva ja kiertueteatterin eri muotoja avaava. Se ei pureudu myöskään siihen, minkälaisia kiertue-esityksiä ulkomailta tuodaan Suomeen, mutta sivuaa kyllä muutamia hyviä oppeja, joita suomalaiset taiteilijat ja kouluttajat ovat ulkomailta saaneet.
Väitteeni on, että kiertävälle teatteritoiminnalle on Suomessa kysyntää ja että sitä tehdään maassamme vielä toistaiseksi liian vähän tai liian yksipuolisesti. Meillä on paljon potentiaalia esityskiertueiden valmistamiseen ja tilaajiakin löytyy, kunhan vain osaa etsiä. Maamme on iso. Täällä toimii monia vapaita ammattiryhmiä, jotka ovat erikoistuneet nimenomaan esityskiertueisiin. Avaan hivenen näiden ryhmien prosessia kiertue-esitykseen valmistautuessa ja kiertueen ollessa jo käynnissä. In my thesis, I investigate the role of touring theatre in the Finnish culture field. Is there demand for it and generally what kind of a show is a touring show? The targets of my investigation are freelancers and free professional groups. I will tell in my thesis what I mean by these concepts. From this thesis I will leave out the big theatres which get every year the financial support from Finnish government, but just for comparing I will find out what is their role in producing and ordering the touring productions.
I will study theatre shows precisely as a touring performing art form, which normally people think more likely circus is. With my own experiences, my interviews and with different literary sources I will find out what are the challenges of touring theatre and their possibilities as a livelihood for artists In Finland in the future.
The topic is quite wide, so I have delimited it a lot. Only about the touring children´s theatre or show tours to health care institutions you could have a wide study, and I sincerely hope that someone will do that in the future. My thesis is not about producing but it´s more observing, it´s based to experiences and it clarifies different forms of touring theatre. I´m not going to talk about either what kind of touring shows are brought to Finland from abroad, but I will talk about some good learnings which Finnish artists and trainers have brought with them from abroad.
My argument is that there is a lot of demand for touring theatre in Finland and that so far, we are not doing it enough or that we are doing it too unilateral. There is a lot of potential for doing touring shows in Finland, and we have buyers as well, if you just can find them. Our country is big. We have many professional performing groups in here who are specialised in touring productions. I will tell a little about the process of them, when they are preparing for their touring show and when the show is already going on.
Tarkastelen teatteriesityksiä nimenomaan kiertävänä esitystaidemuotona, jollaiseksi useimmiten miellettään ennemminkin sirkus. Omakohtaisten kokemusteni, haastattelujen sekä erilaisten kirjallisten lähteiden avulla selvitän, mitkä ovat kiertävän teatterin haasteet ja tulevaisuuden mahdollisuudet taiteilijoiden elinkeinona Suomessa.
Aihe on laaja, joten olen rajannut sitä reilusti. Pelkästään kiertävästä lastenteatterista tai hoitolaitoksiin kohdistuvista esityskiertueista voisi saada jo laajan tutkimuksen, ja toivonkin että joku sellaisen tulevaisuudessa tekee. Tämä opinnäytetyö ei pureudu niinkään tuotannollisiin seikkoihin, vaan on enemmänkin havainnoiva, kokemuksiin pohjautuva ja kiertueteatterin eri muotoja avaava. Se ei pureudu myöskään siihen, minkälaisia kiertue-esityksiä ulkomailta tuodaan Suomeen, mutta sivuaa kyllä muutamia hyviä oppeja, joita suomalaiset taiteilijat ja kouluttajat ovat ulkomailta saaneet.
Väitteeni on, että kiertävälle teatteritoiminnalle on Suomessa kysyntää ja että sitä tehdään maassamme vielä toistaiseksi liian vähän tai liian yksipuolisesti. Meillä on paljon potentiaalia esityskiertueiden valmistamiseen ja tilaajiakin löytyy, kunhan vain osaa etsiä. Maamme on iso. Täällä toimii monia vapaita ammattiryhmiä, jotka ovat erikoistuneet nimenomaan esityskiertueisiin. Avaan hivenen näiden ryhmien prosessia kiertue-esitykseen valmistautuessa ja kiertueen ollessa jo käynnissä.
I will study theatre shows precisely as a touring performing art form, which normally people think more likely circus is. With my own experiences, my interviews and with different literary sources I will find out what are the challenges of touring theatre and their possibilities as a livelihood for artists In Finland in the future.
The topic is quite wide, so I have delimited it a lot. Only about the touring children´s theatre or show tours to health care institutions you could have a wide study, and I sincerely hope that someone will do that in the future. My thesis is not about producing but it´s more observing, it´s based to experiences and it clarifies different forms of touring theatre. I´m not going to talk about either what kind of touring shows are brought to Finland from abroad, but I will talk about some good learnings which Finnish artists and trainers have brought with them from abroad.
My argument is that there is a lot of demand for touring theatre in Finland and that so far, we are not doing it enough or that we are doing it too unilateral. There is a lot of potential for doing touring shows in Finland, and we have buyers as well, if you just can find them. Our country is big. We have many professional performing groups in here who are specialised in touring productions. I will tell a little about the process of them, when they are preparing for their touring show and when the show is already going on.