Managing Proposal Projects in a Cross-cultural Company
Kekarainen, Jani (2008)
Kekarainen, Jani
Hämeen ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää monikulttuurisen organisaation tarjousprosessia. Tämän päivän globaaleissa yrityksissä vaikuttuvat erilaiset kansalliset ja organisaatiokulttuurit, mutta yritykset eivät yleensä kiinnitä huomiota kulttuurien vaikutukseen kehittäessään toimintamenetelmiään.
Tarjouspyyntö on yleinen hankintamenetelmä korkean teknologian bisneksessä. Tarjouspyyntöön vastaamiseen tarvitaan paljon erilaista osaamista. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että tarjousprojekteissa tarvitaan työntekijöitä, joilla on erilainen kulttuuritausta.
Tässä työssä hyödynnettiin tapaustutkimusta tutkimusmenetelmänä. Tutkimuskohteeksi valittiin globaali korkean teknologian yritys. Tarkoitus oli parantaa yrityksen suomalaisen tytäryhtiön tarjousprosessia tilanteessa, jossa tarjoukset tuotetaan yhdessä suomalaisen tytäryhtiön ja Venäjällä sijaitsevan pääkonttorin kanssa.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosaan, empiiriseen analyysiin ja kehittämisosuuteen. Teoriaosuus toimi tärkeänä lähteenä työn empiiriselle osuudelle. Olemassa oleva teoriakenttä tarjosi informaatiota tarjousprosessien kehittämiseen sekä tutkittavan yrityksen kulttuuri-ilmiön tunnistamiseen.
Tutkittavan yrityksen profiili ja nykyinen tarjousprosessi kuvattiin työn empiirisessä osassa. Nykyistä tarjousprosessia verrattiin kirjallisuudesta löytyviin malleihin. Vertailusta löytyneet erot hyödynnettiin kehitysideoina. Laadullisia menetelmiä käytettiin yrityksen erilaisten kulttuurillisten näkökulmien tutkimiseen. Yrityksen työntekijöitä haastateltiin, haastattelut analysoitiin ja analyysituloksia käytettiin tutkittavan yrityksen tarjousprosessien kehittämiseen. Parannettu tarjousprosessi on esitelty työn kontribuutiona.
Tarjoustyöhön liittyvien teorioiden painopiste on voittajastrategian luomisessa ja asiakkaaseen keskittymisessä, mutta niissä ei huomioida monikulttuurisia organisaatiorakenteita, joita tyypillisesti liittyvät tarjousprojekteihin. Tutkittavassa yrityksessä tilanne oli päinvastainen. Yrityksen tarjousprosessi otti joiltain osin huomioon yrityksen monikulttuurisen rakenteen, mutta ei keskittynyt tarpeeksi voittavan strategian luomiseen eikä asiakkaaseen keskittymiseen.
Opinnäytetyön aikana tehdyistä haastatteluista löytyi samankaltaisuuksia kulttuuriteorioiden kanssa. Kulttuuriherkkyyden lisääminen ja yhteisten kokoontumisten sekä tapaamisten määrän kasvattaminen nähtiin parhaina keinoina eri maaorganisaatioista tulevien työntekijöiden välisen yhteistyön kehittämiseksi.
Tarjouspyyntö on yleinen hankintamenetelmä korkean teknologian bisneksessä. Tarjouspyyntöön vastaamiseen tarvitaan paljon erilaista osaamista. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että tarjousprojekteissa tarvitaan työntekijöitä, joilla on erilainen kulttuuritausta.
Tässä työssä hyödynnettiin tapaustutkimusta tutkimusmenetelmänä. Tutkimuskohteeksi valittiin globaali korkean teknologian yritys. Tarkoitus oli parantaa yrityksen suomalaisen tytäryhtiön tarjousprosessia tilanteessa, jossa tarjoukset tuotetaan yhdessä suomalaisen tytäryhtiön ja Venäjällä sijaitsevan pääkonttorin kanssa.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosaan, empiiriseen analyysiin ja kehittämisosuuteen. Teoriaosuus toimi tärkeänä lähteenä työn empiiriselle osuudelle. Olemassa oleva teoriakenttä tarjosi informaatiota tarjousprosessien kehittämiseen sekä tutkittavan yrityksen kulttuuri-ilmiön tunnistamiseen.
Tutkittavan yrityksen profiili ja nykyinen tarjousprosessi kuvattiin työn empiirisessä osassa. Nykyistä tarjousprosessia verrattiin kirjallisuudesta löytyviin malleihin. Vertailusta löytyneet erot hyödynnettiin kehitysideoina. Laadullisia menetelmiä käytettiin yrityksen erilaisten kulttuurillisten näkökulmien tutkimiseen. Yrityksen työntekijöitä haastateltiin, haastattelut analysoitiin ja analyysituloksia käytettiin tutkittavan yrityksen tarjousprosessien kehittämiseen. Parannettu tarjousprosessi on esitelty työn kontribuutiona.
Tarjoustyöhön liittyvien teorioiden painopiste on voittajastrategian luomisessa ja asiakkaaseen keskittymisessä, mutta niissä ei huomioida monikulttuurisia organisaatiorakenteita, joita tyypillisesti liittyvät tarjousprojekteihin. Tutkittavassa yrityksessä tilanne oli päinvastainen. Yrityksen tarjousprosessi otti joiltain osin huomioon yrityksen monikulttuurisen rakenteen, mutta ei keskittynyt tarpeeksi voittavan strategian luomiseen eikä asiakkaaseen keskittymiseen.
Opinnäytetyön aikana tehdyistä haastatteluista löytyi samankaltaisuuksia kulttuuriteorioiden kanssa. Kulttuuriherkkyyden lisääminen ja yhteisten kokoontumisten sekä tapaamisten määrän kasvattaminen nähtiin parhaina keinoina eri maaorganisaatioista tulevien työntekijöiden välisen yhteistyön kehittämiseksi.