Oma välittäjä -palvelu kiinteistönvälittäjän henkilöbrändin tukena
Norpo, Titta (2019)
Norpo, Titta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319905
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskus Oy LKV. Tavoitteena oli tutkia Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskus Oy:llä käytössä olevaa Oma välittäjä -palvelua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Oma välittäjä -palvelu on vaikuttanut asiakassuhteisiin, sekä palvelun mahdollisuuksia toimia kiinteistönvälittäjän henkilöbrändin tukena.
Opinnäytetyö koostuu yhteensä viidestä luvusta, johdannosta, kolmesta teorialuvusta, tutkimusluvusta, sekä johtopäätöksistä. Ensimmäisessä teorialuvussa perehdytään kiinteistönvälitykseen alana, sekä Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskuksella käytössä olevaan Oma välittäjä -palveluun. Toisessa luvussa käydään läpi henkilöbrändiä yleisesti, sekä sosiaalisen median, että kiinteistönvälittäjän näkökulmasta. Kolmannessa luvussa käsitellään sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja haastattelumuotoina käytettiin teemahaastattelua, sekä puolistrukturoitua lomakehaastattelua. Haastattelumuotoihin päädyttiin, koska tutkittavasta aiheesta haluttiin yksityiskohtaista tietoa, mitä ei ollut entuudestaan. Haastatteluita tehtiin yhteensä kahdeksan kappaletta Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskuksen asiakkaille. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden näkökulmaa sekä Oma välittäjä -palveluun, että kiinteistönvälittäjän henkilöbrändiin. Haastattelussa selvitettiin myös asiakkaiden suhtautumista sosiaalisen median hyödyntämiseen Oma välittäjä -palvelun luoman henki- löbrändin kehittämisessä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Oma välittäjä -palvelu on koettu positiiviseksi ja asiointia helpottavaksi palveluksi. Tuloksista selvisi myös, että Oma välittäjä -palvelua olisi kannattavaa hyödyntää kiinteistönvälittäjän henkilöbrändin rakentamisessa, sillä haastateltavat näkivät sosiaalisen median ja henkilöbrändin hyödyntämisen positiivisena asiana.
Avainsanat: kiinteistönvälitys, henkilöbrändi, sosiaalinen media
Opinnäytetyö koostuu yhteensä viidestä luvusta, johdannosta, kolmesta teorialuvusta, tutkimusluvusta, sekä johtopäätöksistä. Ensimmäisessä teorialuvussa perehdytään kiinteistönvälitykseen alana, sekä Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskuksella käytössä olevaan Oma välittäjä -palveluun. Toisessa luvussa käydään läpi henkilöbrändiä yleisesti, sekä sosiaalisen median, että kiinteistönvälittäjän näkökulmasta. Kolmannessa luvussa käsitellään sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja haastattelumuotoina käytettiin teemahaastattelua, sekä puolistrukturoitua lomakehaastattelua. Haastattelumuotoihin päädyttiin, koska tutkittavasta aiheesta haluttiin yksityiskohtaista tietoa, mitä ei ollut entuudestaan. Haastatteluita tehtiin yhteensä kahdeksan kappaletta Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskuksen asiakkaille. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden näkökulmaa sekä Oma välittäjä -palveluun, että kiinteistönvälittäjän henkilöbrändiin. Haastattelussa selvitettiin myös asiakkaiden suhtautumista sosiaalisen median hyödyntämiseen Oma välittäjä -palvelun luoman henki- löbrändin kehittämisessä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Oma välittäjä -palvelu on koettu positiiviseksi ja asiointia helpottavaksi palveluksi. Tuloksista selvisi myös, että Oma välittäjä -palvelua olisi kannattavaa hyödyntää kiinteistönvälittäjän henkilöbrändin rakentamisessa, sillä haastateltavat näkivät sosiaalisen median ja henkilöbrändin hyödyntämisen positiivisena asiana.
Avainsanat: kiinteistönvälitys, henkilöbrändi, sosiaalinen media