Samaan suuntaan: Ryhmäytysmateriaali rippikouluun
Lakkapää, Julia (2019)
Lakkapää, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319909
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota monipuolinen ryhmäytysmateriaali rippikoululeireillä käytettäväksi. Samaan suuntaan -materiaalissa on leikkejä ja tehtäviä, joita isoset voivat hyödyntää niin pienryhmissä kuin koko rippikouluryhmää ohjattaessa. Materiaalin osia testattiin Tuiran kolmella rippikoululeirillä kesällä 2018 ja koko materiaalipakettia maaliskuussa 2019. Opinnäytetyö on hankkeistettu Tuiran seurakunnalle.
Kehittämistehtävinä materiaalipaketin rakentamisen lisäksi olivat turvallisuuden tunteen edistäminen ryhmässä ja ohjaajien aseman pohtiminen ryhmähengen rakentajina. Rippi-koulusuunnitelmassa 2017 painottuu nuorten osallisuus, dialogisuus ja ryhmän kokemi-nen turvallisena. Opinnäytetyössä kiinnitettiin huomiota erityisesti näihin kohtiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin rippikoulusuunnitelman tavoitteita, nuoren kehitystehtäviä, ryhmän vaiheita, ryhmädynamiikkaa ja -prosesseja sekä nuorten erilaisia rooleja. Lisäksi pohdittiin ryhmähengen vahvistamista ja vahingoittamista.
”Samaan suuntaan” sopii käytettäväksi missä tahansa, missä halutaan ryhmäyttää tai tu-kea ryhmän kehitystä positiiviseen suuntaan.
Kehittämistehtävinä materiaalipaketin rakentamisen lisäksi olivat turvallisuuden tunteen edistäminen ryhmässä ja ohjaajien aseman pohtiminen ryhmähengen rakentajina. Rippi-koulusuunnitelmassa 2017 painottuu nuorten osallisuus, dialogisuus ja ryhmän kokemi-nen turvallisena. Opinnäytetyössä kiinnitettiin huomiota erityisesti näihin kohtiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin rippikoulusuunnitelman tavoitteita, nuoren kehitystehtäviä, ryhmän vaiheita, ryhmädynamiikkaa ja -prosesseja sekä nuorten erilaisia rooleja. Lisäksi pohdittiin ryhmähengen vahvistamista ja vahingoittamista.
”Samaan suuntaan” sopii käytettäväksi missä tahansa, missä halutaan ryhmäyttää tai tu-kea ryhmän kehitystä positiiviseen suuntaan.