Upplevd aktivitetsbalans hos e-sportstuderande: En fallstudie
Manner, Jaana; Saloranta, Marina; Tuppurainen, Martin (2019)
Manner, Jaana
Saloranta, Marina
Tuppurainen, Martin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101620009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101620009
Tiivistelmä
I denna fallstudie utreds e-sportstuderandes upplevda aktivitetsbalans. E-sport är en sportform som handlar om att spela digitala spel på en professionell tävlingsnivå, oftast i lag. Bland de populäraste spel finns Counter-Strike: Global Offensive och PlayerUnknown’s Battlegrounds. Denna form av sport utförs stillasittande och spelarna tränar spelandet flera timmar dagligen. Stillasittandet är kopplat med ohälsa och ohälsosamma levnadsvanor. Yrkesinstitutet Prakticum har ett utbildningsprogram som undervisar unga studerande inom denna sportform. Utbildningen på e-sportprogrammet innefattar undervisning inom motion, mental träning, laganda, kost, vila m.m. Enligt ansvariga lärare förekommer det ohälsosamma levnadsvanor samt problematik angående livshantering hos de unga som studerar inom e-sportprogrammet. Aktivitetsbalans är en central referensram inom ergoterapi och den går hand i hand med livshantering. Aktivitetsbalans handlar om balansen mellan olika aktivitetskategorier så som arbete, vila, sömn och fritid. Denna balans definieras som personens subjektiva upplevelse angående den rätta kombinationen av mängd och variation i hens aktivitetsmönster. Det finns ytterst lite forskning om aktivitetsbalans hos e-sportare, även om aktivitetsbalansens betydelse för välbefinnandet är väl etablerat. Denna studie är baserad på ett standardiserat självskattningsinstrument, Occupational Balance Questionnaire, samt semi-strukturerade individuella intervjuer. Studien är kvalitativ och har sex deltagare. Svarsresultat kan inte generaliseras eftersom deltagarmängden är så liten, men antagande kring upplevd aktivitetsbalans hos esportstuderande görs. Alla deltagare uppfattar sina vardagliga aktiviteter som meningsfulla och är nöjda med sitt liv samt sin tidsanvändning. Stora skillnader i svar framkommer angående den upplevda tillfredställelsen inom tidsanvändning i vila, återhämtning och sömn. Majoriteten av deltagarna upplever en god balans inom den sociala dimensionen och beskriver sig ha tillräckligt med socialt umgänge. I resultaten framkommer både upplevd balans och obalans inom de olika kategorierna. Aktivitetsbalans är alltid individuellt samt kopplat med nutid och kan ändras från dag till dag. Kategorierna inom aktivitetsbalans förstås annorlunda beroende på person. Resultaten i studien visar på hur multidimensionell aktivitetsbalans är. E-sportprogrammets ansvarspersoner kan få nytta av detta arbete i planering av programmet och vidare forskning kring ämnet behövs.