Hahmon 3D-mallinnuksen, fysiikan ja animaation ohjeistus Blender-työkalulle
Kauppinen, Riina (2019)
Kauppinen, Riina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101119888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101119888
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma toimi toimeksiantajana tutkimuksessa, jossa selvitettiin, miten 3D-hahmon mallintaminen toteutetaan Blender-työkalulla.
Tutkimus toteutettiin, koska ammattikorkeakoulun oppimateriaaleissa nähtiin tarve suomenkieliselle ohjeistukselle Blenderin 3D-hahmomallintamisesta ja hahmon animaatiosta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten 3D-hahmomallintaminen ja sen eri vaiheet toteutetaan kyseisellä työkalulla. Tutkimusten tuloksista luotiin toimeksiantajan toiveiden mukainen ohjeistus.
Tutkimus suoritettiin case-tutkimuksena, sillä tutkimus oli tapauskohtainen ja tarkoituksena oli hankkia syvä ymmärrys aiheesta. Tutkimuksessa perehdyttiin 3D-mallinnuksen teoriaan, eli sen eri vaiheisiin 3D-grafiikkaa luodessa.
Tutkimus toteutettiin Blenderin virallisen ohjekirjan ja eri alan ammattilaisten teoksia apuna käyttäen. Tutkija loi keräämänsä tiedon perusteella 3D-mallinnetun hahmon, hiuspartikkelit, armaturen ja kävi läpi 3D-hahmon animaatiota sekä työn renderöintiä.
Tulokset kerättiin ohjeen muotoon ohjeistukseen Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytettäväksi. Ohjeistusta luodessa painotettiin myös pedagogista näkökulmaa. Tutkimuksen haasteena oli saada englanninkielisen työkalun ohjeistus suomeksi niin, että ohjeistuksen käyttäjä pystyi navigoimaan työkalua käyttäessä ilman ongelmia. Tutkimuksen luotettavuutta horjutti tulevaisuudessa julkaistava Blenderin versio 2.80, jonka käyttöliittymä ja pikanäppäimet erosivat nykyisestä versiosta 2.79.
Tutkimus toteutettiin, koska ammattikorkeakoulun oppimateriaaleissa nähtiin tarve suomenkieliselle ohjeistukselle Blenderin 3D-hahmomallintamisesta ja hahmon animaatiosta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten 3D-hahmomallintaminen ja sen eri vaiheet toteutetaan kyseisellä työkalulla. Tutkimusten tuloksista luotiin toimeksiantajan toiveiden mukainen ohjeistus.
Tutkimus suoritettiin case-tutkimuksena, sillä tutkimus oli tapauskohtainen ja tarkoituksena oli hankkia syvä ymmärrys aiheesta. Tutkimuksessa perehdyttiin 3D-mallinnuksen teoriaan, eli sen eri vaiheisiin 3D-grafiikkaa luodessa.
Tutkimus toteutettiin Blenderin virallisen ohjekirjan ja eri alan ammattilaisten teoksia apuna käyttäen. Tutkija loi keräämänsä tiedon perusteella 3D-mallinnetun hahmon, hiuspartikkelit, armaturen ja kävi läpi 3D-hahmon animaatiota sekä työn renderöintiä.
Tulokset kerättiin ohjeen muotoon ohjeistukseen Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytettäväksi. Ohjeistusta luodessa painotettiin myös pedagogista näkökulmaa. Tutkimuksen haasteena oli saada englanninkielisen työkalun ohjeistus suomeksi niin, että ohjeistuksen käyttäjä pystyi navigoimaan työkalua käyttäessä ilman ongelmia. Tutkimuksen luotettavuutta horjutti tulevaisuudessa julkaistava Blenderin versio 2.80, jonka käyttöliittymä ja pikanäppäimet erosivat nykyisestä versiosta 2.79.