Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uppdatering av Ung i fokus r.f.:s program ”Unik i grupp”

Bondestam, Jeanette Mari; Gahmberg Ramirez, Natalia (2019)

Avaa tiedosto
Examensarbete Natalia och Jeanette.pdf (439.3Kt)
Lataukset: 


Bondestam, Jeanette Mari
Gahmberg Ramirez, Natalia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102120086
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett verksamhetsinriktat arbete där en vidareutveckling av Ung i fokus r.f: s program ”Unik i grupp” har gjorts. Ung i fokus r.f. är en ideell förening som arbetar i förebyggande syfte för att minska social utslagning och de behandlar även bland annat ämnen som sexualitet och rusmedel. De har olika program för elever i grundskoleutbildningen i olika åldrar där målet är att ge barn och unga de resurser de behöver för att hantera eventuella motgångar i livet. Programmet ”Unik i grupp” behandlar sju teman som är: självbild och självkänsla, människors likheter och olikheter, roller och grupptryck, konfliktlösning, känslor och hur man uttrycker dem, sexualitet och rusmedel. Målsättningen för detta examensarbete är att uppdatera det material som Ung i fokus r.f. använder för att planera tematräffarna i högstadieskolor för programmet ”Unik i grupp”. Målet är även att införa begreppet gemenskap i tematräffarna. Frågorna som är aktuella under processen är Vad är aktuellt just nu inom de temaområden som behandlas och vilken fakta behöver utbildarna för att göra att alla tematräffar skulle ha samma nivå oberoende utbildare och klass? och Hur skall produkten se ut för att vara så konkret som möjligt för utbildarna så att de känner att materialet ger dem stöd i tematräffarna så att nivån är den samma oberoende utbildare och klass? Metoden för datainsamling som används är semistrukturerade öppna intervjuer där en intervjuguide används som stöd. De intervjuade är två personer som tidigare har jobbat för Ung i fokus r.f. som utbildare. Den information som söks handlar om hur uppdateringen av materialet ska göras och vad som behövs för att materialet ska fungera som stöd för utbildaren i planeringen av tematräffarna. Intervjun sammanställs och svaren delas in i fyra kategorier: utbildningsmaterial, aktiviteter, tema och tematräffar. Produkten som görs är en uppdatering av programmet ”Unik i grupp”, där varje tematräff får ett mål, aktiviteter och fakta. Temat nätbeteende läggs till i materialet eftersom det är ett aktuellt tema att diskutera i högstadiet. Programmet är nu mer aktuellt och bättre strukturerat med en tydlig teoridel och en praktisk del.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste