Läpimenoaika ja sen lyhentäminen tuotannossa
Hyytinen, Venla (2019)
Hyytinen, Venla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220097
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Tasowheel Tikka Oy:n liitinkappale-nimikeryhmän läpimenoaikaa tuotannossa. Työn avulla saatiin selkeä kokonaiskuva valmistusprosessista, selvitettiin ongelmakohtia ja pullonkauloja ja etsittiin niihin kehitysehdotuksia. Kaikki liitinkappaleet ovat pienivolyymisiä ja haastavia, ja niiden valmistus sisältää lukuisia työvaiheita. Työ toteutettiin selvittämällä eri työvaiheiden läpimenoaikoja toimeksiantajayrityksellä käytössä olevan tietojärjestelmän avulla ja lopuksi haastattelemalla liitinkappaleiden valmistusprosessiin osallistuvia työntekijöitä.
Läpimenoaikatutkimuksessa selvisi, että työn kriittisimmät pullonkaulat läpimenon kannalta olivat kappaleen sisäosiin tehtävä AFM-hiontaprosessi sekä viimeistelyjyrsintä. Haastattelujen perusteella AFM-prosessi koettiin jo itsessään olevan hidas menetelmä, minkä lisäksi osaaminen ei ollut toivotulla tasolla. Syyksi viimeistelyjyrsinnän huonoon läpimenoon ilmeni riittämätön konekapasiteetti, mutta lisäksi työvaiheessa oli teknisiä haasteita.
Kehitysehdotuksia työvaiheiden sujuvoittamiseksi tuli useita. Vasta hankitun, uuden AFM-koneen uskottiin purkavan työvaiheen ylikuormituksen. Lisäksi kyseisen menetelmän hallintaa ja osaamista haluttiin vahvistaa esimerkiksi jatkamalla tiivistä yhteistyötä koneen toimittajan kanssa. Liitinkappaleiden viimeistelyjyrsintää voitaisiin hajauttaa useammalle koneelle, jotta koneiden kapasiteetti olisi joustavasti käytössä. Jyrsinnän teknisiä haasteita tulisi edelleen kehittää laaduntuottokyvyn nostamiseksi, tähtäimessä mahdollinen automaattiajo. Opinnäytetyön myötä toimeksiantajayrityksellä on käytössään analyysi liitinkappaleiden läpimenoajasta ja sen kriittisimmistä vaiheista. Yritys voi hyödyntää työn tarjoamia kehitysehdotuksia läpimenoprosessin kehittämiseen tulevaisuudessa.
Läpimenoaikatutkimuksessa selvisi, että työn kriittisimmät pullonkaulat läpimenon kannalta olivat kappaleen sisäosiin tehtävä AFM-hiontaprosessi sekä viimeistelyjyrsintä. Haastattelujen perusteella AFM-prosessi koettiin jo itsessään olevan hidas menetelmä, minkä lisäksi osaaminen ei ollut toivotulla tasolla. Syyksi viimeistelyjyrsinnän huonoon läpimenoon ilmeni riittämätön konekapasiteetti, mutta lisäksi työvaiheessa oli teknisiä haasteita.
Kehitysehdotuksia työvaiheiden sujuvoittamiseksi tuli useita. Vasta hankitun, uuden AFM-koneen uskottiin purkavan työvaiheen ylikuormituksen. Lisäksi kyseisen menetelmän hallintaa ja osaamista haluttiin vahvistaa esimerkiksi jatkamalla tiivistä yhteistyötä koneen toimittajan kanssa. Liitinkappaleiden viimeistelyjyrsintää voitaisiin hajauttaa useammalle koneelle, jotta koneiden kapasiteetti olisi joustavasti käytössä. Jyrsinnän teknisiä haasteita tulisi edelleen kehittää laaduntuottokyvyn nostamiseksi, tähtäimessä mahdollinen automaattiajo. Opinnäytetyön myötä toimeksiantajayrityksellä on käytössään analyysi liitinkappaleiden läpimenoajasta ja sen kriittisimmistä vaiheista. Yritys voi hyödyntää työn tarjoamia kehitysehdotuksia läpimenoprosessin kehittämiseen tulevaisuudessa.