Äitien identiteetin uudelleen rakentuminen Suomeen saapuessa ja kulttuuriristiriidat lasten kasvatuksessa
Yusuf, Hanna (2019)
Yusuf, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220104
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nuorina Suomeen saapuneiden maahanmuuttaja äitien identiteetin uudelleen rakentumista sekä miten äidit ovat kasvattaneet lapsiaan kulttuuriristiriitojen keskellä. Tutkimus on tehty Sateenkaari Koto ry:n Kaarinan opetuskoti Hovirinnassa, joka tarjoaa maahanmuuttajanaisille ja lapsille avoimen kohtaamispaikan. Opetuskoti on vuodesta 2016 lähtien toiminut ja tekee yhteistyötä muiden yritysten ja toimijoiden kanssa. Opetuskodissa opetellaan suomen kieltä sekä harjoitellaan suomalaisessa yhteiskunnassa tarvittavia tietoja ja taitoja.
Tein aiheestani laadullisen tutkimuksen ja menetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua. Tämän avulla sain äideiltä aitoja ja rehellisiä kokemuksia sekä myönteisistä puolista että haasteita. Tutkimuksessa on haastateltu neljää äitiä ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui maahanmuuttajan kulttuurin, identiteetin ja lasten kasvattamisen lähtökohdista. Siinä korostuivat erityisesti kulttuuriristiriidat, sopeutuminen, ennakkoluulot kansojen välillä sekä vanhemmuuteen liittyvät asiat aika keskeiseksi osaksi tutkimusta. Teoreettinen rajaus keskittyi keskeisiin asioihin.
Tutkimukset tulokset antavat kuvan siitä, miten voimme tukea samassa tilanteessa olevia äitejä sekä lapsia rakentamaan identiteettiään turvallisessa ympäristössä. Tulokset palvelevat Sateenkaari Kodon opetuskoteja sekä muita aiheesta kiinnostuneita. Halusin opinnäytetyöni avulla luoda tietoa, jonka avulla voisimme ammattilaisina kehittää ammatti osaamistamme ja ohjaustaitoamme maahanmuuttajien kanssa työskenneltäessä.
Tuloksista nousi esille, se miten äidit kertoivat identiteetin uudelleen rakentamisen olleen vaikeaa. Heille oli jo ehtinyt muodostua kotimaassaan jonkinlainen kuva identiteetistään, jolla ei ollut mitään merkitystä täällä. Lastenkasvatukseen liittyen tuloksissa äidit kertoivat, miten kulttuuriristiriidat hankaloittivat lasten kasvatusta. The intention of the thesis was to study the identity of immigrants who came to Finland in young age, how its formed and rebuilt and what does it mean for mother raising their children in the midst of the cultural conflicts. The study was conducted in Sateenkaari Koto ry:s teaching home located in Kaarinas Hoivirinta which offers an open space for meeting for immigrant women and children. The teaching home has been operating since 2016 and actively works with other companies and other operators. The teaching home provides Finnish language courses and other exercises to learn the needed knowledge and skills to be in a Finnish society.
The study was a qualitative study of the topic I chose and as a method I used a semi- structured interview. With this method I obtained real and honest experiences from the mothers and the positive sides and the challenges. I interviewed four mothers for the study and the material was analyzed with content analysis method. The study’s theoretical framework consisted of the culture of the immigrant, their identity and the premises of their methods of raising their children. It especially emphasized the conflicts in cultures, adapting, prejudices amongst the population with matters in parenthood, this brought out their importance in the study. Theoretical demarcation focused on the key parts.
The results of the study gave an image on how we can support and aid mothers and children in those predicaments to help them build their identity in a safe environment. The results serve the teaching homes of Sateenkaari Koto and others interested in the matter. The goal for me was to create information which could be used by people in our field to build their professional knowledge and develop guiding skills when it comes to working with immigrants.
The results highlighted the struggles mothers experience when trying to rebuild their identities. The mothers had already developed some sort of an idea of what their identity was in their home country which now meant nothing. In the matter of parenting, the study brought up how cultural conflicts make parenting that much more difficult.
Tein aiheestani laadullisen tutkimuksen ja menetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua. Tämän avulla sain äideiltä aitoja ja rehellisiä kokemuksia sekä myönteisistä puolista että haasteita. Tutkimuksessa on haastateltu neljää äitiä ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui maahanmuuttajan kulttuurin, identiteetin ja lasten kasvattamisen lähtökohdista. Siinä korostuivat erityisesti kulttuuriristiriidat, sopeutuminen, ennakkoluulot kansojen välillä sekä vanhemmuuteen liittyvät asiat aika keskeiseksi osaksi tutkimusta. Teoreettinen rajaus keskittyi keskeisiin asioihin.
Tutkimukset tulokset antavat kuvan siitä, miten voimme tukea samassa tilanteessa olevia äitejä sekä lapsia rakentamaan identiteettiään turvallisessa ympäristössä. Tulokset palvelevat Sateenkaari Kodon opetuskoteja sekä muita aiheesta kiinnostuneita. Halusin opinnäytetyöni avulla luoda tietoa, jonka avulla voisimme ammattilaisina kehittää ammatti osaamistamme ja ohjaustaitoamme maahanmuuttajien kanssa työskenneltäessä.
Tuloksista nousi esille, se miten äidit kertoivat identiteetin uudelleen rakentamisen olleen vaikeaa. Heille oli jo ehtinyt muodostua kotimaassaan jonkinlainen kuva identiteetistään, jolla ei ollut mitään merkitystä täällä. Lastenkasvatukseen liittyen tuloksissa äidit kertoivat, miten kulttuuriristiriidat hankaloittivat lasten kasvatusta.
The study was a qualitative study of the topic I chose and as a method I used a semi- structured interview. With this method I obtained real and honest experiences from the mothers and the positive sides and the challenges. I interviewed four mothers for the study and the material was analyzed with content analysis method. The study’s theoretical framework consisted of the culture of the immigrant, their identity and the premises of their methods of raising their children. It especially emphasized the conflicts in cultures, adapting, prejudices amongst the population with matters in parenthood, this brought out their importance in the study. Theoretical demarcation focused on the key parts.
The results of the study gave an image on how we can support and aid mothers and children in those predicaments to help them build their identity in a safe environment. The results serve the teaching homes of Sateenkaari Koto and others interested in the matter. The goal for me was to create information which could be used by people in our field to build their professional knowledge and develop guiding skills when it comes to working with immigrants.
The results highlighted the struggles mothers experience when trying to rebuild their identities. The mothers had already developed some sort of an idea of what their identity was in their home country which now meant nothing. In the matter of parenting, the study brought up how cultural conflicts make parenting that much more difficult.