Asiakkaan kokemus selkäinfosta
Harjunen, Jaana; Hepolehto, Iida (2019)
Harjunen, Jaana
Hepolehto, Iida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220124
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa asiakkaiden kokemuksia TULE-tietokeskuksen ja Turun Kaupungin Hyvinvointitoimialan Lääkinnällisen Kuntoutuksen järjestämästä selkäinfosta. Selkäinfo on kertaluontoinen tapahtuma, jossa asiakas saa tietoa ja neuvontaa selkäkivun itsehoidosta. Työssä tutkittiin erityisesti sitä, mitä infoa asiakkaat kokivat saaneensa ja miten sitä onnistuivat hyödyntämään. Lisäksi tutkittiin asiakkaiden suhtautumista selkäkipuun. Tavoitteena oli tuottaa sellaista tietoa, jonka avulla toimeksiantajat voisivat kehittää infon sisältöä.
Teoreettisen viitekehyksen kuvaus aloitettiin kivun kokemuksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä kipukäyttäytymisestä. Tämän jälkeen siirryttiin syvemmälle selkäkivun hallinnan keinoihin kuten neuvonnan merkitykseen sekä harjoittelun ja uskomusten vaikutuksiin selkäkivun hallinnassa.
Asiakkaiden kokemuksia annetusta tiedosta ja sen hyödyntämismahdollisuuksista tutkittiin kvalitatiivisesti. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, jotka tehtiin puhelimitse. Tutkimukseen osallistui 10 henkilöä, jotka rekrytoitiin tammi-maaliskuun selkäinfoista. Teemahaastattelu jaettiin kolmeen teemaan, jotka olivat asiakas ja informaatio, informaation hyödyntäminen sekä suhtautuminen selkäkipuun.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat kokivat saaneensa ennestään tuttua tietoa, joka tuki aiemmin opittua tai kuultua. He olisivat kaivanneet yksilöllisempää ohjausta selkäongelmansa kanssa. Asiakkaiden käsitys selkäkivun syystä oli biolääketieteellinen. Selkäkivun kanssa heidän kokemuksensa mukaan pystyy selviämään, kunhan harjoittaa keskivartalon lihaksia ja lisää liikuntaa. Tiettyjä liikkeitä kuitenkin varotaan tai toteutetaan varovaisemmin. Asiakkaat koki saaneensa tietoa hyvästä ergonomiasta, joka oli myös heille yksi selkäkivun hallintakeino The purpose of this thesis project was to examine the experience of the customers visiting selkäinfo that is arranged by TULE-tietokeskus and Turun Kaupungin Hyvinvointitoimialan Lääkinnällinen Kuntoutus. Selkäinfo is onetime occasion where the customer receives information and counseling about back pain self-management. In particular, the research examined what kind of information customers received, did they find the information to be useful and how to benefit from it. In addition, the concern towards the back pain was examined. The purpose was to gain information that the principal can use to develop the content of the selkäinfo.
The theoretical framework discusses several subjects connected to back pain, such as pain as an experience and pain behaviors. After that the framework proceeds deeper into the back pain management, the role of the counselling and beliefs towards back pain.
Qualitative methods were used to find out how useful did the customers feel the information was and how they could benefit from it. The research was decided to be executed as a theme interview by the phone. Interviewees were recruited from January to March and a total of 10 were interviewed. The theme interview was based on three themes, which were customer and information, benefiting the information and concern towards the back pain.
It was found out at the interview that the customers got familiar information that they knew before and supported their earlier knowledge. They would prefer more individual guidance for their back condition. The customers found the reasons for the back pain to be biomedical. They can manage the pain if they train their core and add more sports. There are certain movements that they need to be more careful with. The customers experienced to receive information about good ergonomics, which was part of the back pain management for them.
Teoreettisen viitekehyksen kuvaus aloitettiin kivun kokemuksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä kipukäyttäytymisestä. Tämän jälkeen siirryttiin syvemmälle selkäkivun hallinnan keinoihin kuten neuvonnan merkitykseen sekä harjoittelun ja uskomusten vaikutuksiin selkäkivun hallinnassa.
Asiakkaiden kokemuksia annetusta tiedosta ja sen hyödyntämismahdollisuuksista tutkittiin kvalitatiivisesti. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, jotka tehtiin puhelimitse. Tutkimukseen osallistui 10 henkilöä, jotka rekrytoitiin tammi-maaliskuun selkäinfoista. Teemahaastattelu jaettiin kolmeen teemaan, jotka olivat asiakas ja informaatio, informaation hyödyntäminen sekä suhtautuminen selkäkipuun.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat kokivat saaneensa ennestään tuttua tietoa, joka tuki aiemmin opittua tai kuultua. He olisivat kaivanneet yksilöllisempää ohjausta selkäongelmansa kanssa. Asiakkaiden käsitys selkäkivun syystä oli biolääketieteellinen. Selkäkivun kanssa heidän kokemuksensa mukaan pystyy selviämään, kunhan harjoittaa keskivartalon lihaksia ja lisää liikuntaa. Tiettyjä liikkeitä kuitenkin varotaan tai toteutetaan varovaisemmin. Asiakkaat koki saaneensa tietoa hyvästä ergonomiasta, joka oli myös heille yksi selkäkivun hallintakeino
The theoretical framework discusses several subjects connected to back pain, such as pain as an experience and pain behaviors. After that the framework proceeds deeper into the back pain management, the role of the counselling and beliefs towards back pain.
Qualitative methods were used to find out how useful did the customers feel the information was and how they could benefit from it. The research was decided to be executed as a theme interview by the phone. Interviewees were recruited from January to March and a total of 10 were interviewed. The theme interview was based on three themes, which were customer and information, benefiting the information and concern towards the back pain.
It was found out at the interview that the customers got familiar information that they knew before and supported their earlier knowledge. They would prefer more individual guidance for their back condition. The customers found the reasons for the back pain to be biomedical. They can manage the pain if they train their core and add more sports. There are certain movements that they need to be more careful with. The customers experienced to receive information about good ergonomics, which was part of the back pain management for them.