Tiedolla johtaminen myyntityössä
Hämäläinen, Ossi (2019)
Hämäläinen, Ossi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220123
Tiivistelmä
Teknologian kehittyminen on luonut yrityksille täysin uusia mahdollisuuksia ja keinoja tehostaa omaa liiketoimintaa. Yksi tämän hetken yleisimmistä yritysten kehittymisen haasteista liittyy datan paljouteen sekä sen hyödyntämiseen. Datan määrä on niin suuri, että sitä ei täysin pysty ymmärtämään ja tämä vaatiikin paljon perehtyneisyyttä, jotta liiketoiminnan tueksi löytää oikeasti relevanttia dataa.
Tämä opinnäytetyö perehtyy myyntityön johtamiseen datan avulla eli tiedolla johtamiseen. Myyntityön johtaminen on tavoitteiden asettamista sekä alaisten ohjaamista kohti näitä asetettuja tavoitteita. Kaiken tämän tueksi johtajan on saatava kokonaisvaltainen ymmärrys siitä, mitä työntekijät tekevät ja mitä kaikkea tietoa esimerkiksi asiakkaista on mahdollista saada.
Tiedolla johtaminen on toteutettu monissa organisaatioissa puutteellisesti. Ongelmat löytyvät usein suoraan yritysten rakenteista. Teknologia on kaukana liiketoiminnan ytimestä ja tämän vuoksi esimerkiksi data-analytiikkaa ei saada osaksi päätöksentekoa. Yrityksissä voi olla si-säisessä tiedonkulussa ongelmia, jolloin dataa käsittelee ainoastaan muutama henkilö yrityksessä ja informaatio esimerkiksi myynnin sekä heidän välillään ei aina kulje ongelmitta.
Myyntityön ammattilaiset kertovat kyselytutkimuksessa omia näkemyksiään datan hyödyn-tämisestä omassa työssään sekä sen johtamisessa. Dataa käytetään monissa yrityksissä jo hyvin monipuolisesti päivittäisessä työssä. Siitä huolimatta hyvin harva saa kaikkea mahdollista potentiaalia olemassa olevasta tiedosta irti eli datan hyödyntämistä tulisikin tietotaidon avulla pyrkiä tehostamaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on syventää lukijoiden ymmärrystä datan keräämisestä sekä sen käyttämisestä oman työn tukena.
Tämä opinnäytetyö perehtyy myyntityön johtamiseen datan avulla eli tiedolla johtamiseen. Myyntityön johtaminen on tavoitteiden asettamista sekä alaisten ohjaamista kohti näitä asetettuja tavoitteita. Kaiken tämän tueksi johtajan on saatava kokonaisvaltainen ymmärrys siitä, mitä työntekijät tekevät ja mitä kaikkea tietoa esimerkiksi asiakkaista on mahdollista saada.
Tiedolla johtaminen on toteutettu monissa organisaatioissa puutteellisesti. Ongelmat löytyvät usein suoraan yritysten rakenteista. Teknologia on kaukana liiketoiminnan ytimestä ja tämän vuoksi esimerkiksi data-analytiikkaa ei saada osaksi päätöksentekoa. Yrityksissä voi olla si-säisessä tiedonkulussa ongelmia, jolloin dataa käsittelee ainoastaan muutama henkilö yrityksessä ja informaatio esimerkiksi myynnin sekä heidän välillään ei aina kulje ongelmitta.
Myyntityön ammattilaiset kertovat kyselytutkimuksessa omia näkemyksiään datan hyödyn-tämisestä omassa työssään sekä sen johtamisessa. Dataa käytetään monissa yrityksissä jo hyvin monipuolisesti päivittäisessä työssä. Siitä huolimatta hyvin harva saa kaikkea mahdollista potentiaalia olemassa olevasta tiedosta irti eli datan hyödyntämistä tulisikin tietotaidon avulla pyrkiä tehostamaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on syventää lukijoiden ymmärrystä datan keräämisestä sekä sen käyttämisestä oman työn tukena.