Putki- ja teräsholvisiltojen tietomallintamisen kehittäminen
Kankkunen, Ville (2019)
Kankkunen, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102420156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102420156
Tiivistelmä
Tässä työssä kehitetään putki- ja teräsholvisiltojen tietomallintamista siten, että niiden suunnittelu voidaan toteuttaa jatkossa tehokkaasti myös mallipohjaisesti Tekla Structures -ohjelmistolla. Kehittäminen tehtiin tapaustutkimuksena todelliselle suunnittelukohteelle ja kohteeseen tehtiin myös muut suunnitelmaan vaadittavat dokumentit.
Väyläviraston uudesta vaatimuksesta, jonka pohjalta kaikki uudet putkisiltakohteet on toteutettava jatkossa tietomallintamalla. Toimeksiantajalla ei toistaiseksi ollut vakiintunutta mallinnusmenetelmää teräsprofiilisille silloille. Työssä kehitettiin tällainen. Mallinnuskohteena on betonianturoilla ja teräskaarilla yhdistetty kevyen liikenteen alikulkutunneli.
Opinnäytetyön myötä tulevien putki- ja teräsholvisiltojen tietomallipohjainen suunnittelu tehostuu. Työn lopputuloksena ovat valmiit suunnitelmat sekä IFC-malli kohteesta. Lisäksi mahdollistettiin teräsprofiilin mallintaminen muullakin kuin ympyrän kaaren muodolla; betonianturoista luotiin parametrinen objekti muutettavilla mitoilla.
Työn aikaansaamia mallinnuskomponentteja pyritään jatkokehittämään sekä uusia ominaisuuksia pyritään lisäämään tulevissa suunnittelukohteissa, jotta mallinnustyö olisi entistäkin nopeampaa.
Väyläviraston uudesta vaatimuksesta, jonka pohjalta kaikki uudet putkisiltakohteet on toteutettava jatkossa tietomallintamalla. Toimeksiantajalla ei toistaiseksi ollut vakiintunutta mallinnusmenetelmää teräsprofiilisille silloille. Työssä kehitettiin tällainen. Mallinnuskohteena on betonianturoilla ja teräskaarilla yhdistetty kevyen liikenteen alikulkutunneli.
Opinnäytetyön myötä tulevien putki- ja teräsholvisiltojen tietomallipohjainen suunnittelu tehostuu. Työn lopputuloksena ovat valmiit suunnitelmat sekä IFC-malli kohteesta. Lisäksi mahdollistettiin teräsprofiilin mallintaminen muullakin kuin ympyrän kaaren muodolla; betonianturoista luotiin parametrinen objekti muutettavilla mitoilla.
Työn aikaansaamia mallinnuskomponentteja pyritään jatkokehittämään sekä uusia ominaisuuksia pyritään lisäämään tulevissa suunnittelukohteissa, jotta mallinnustyö olisi entistäkin nopeampaa.