Yrittäjäjärjestön palveluiden asiakaslähtöinen muotoilu
Renqvist, Juuso (2019)
Renqvist, Juuso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102320143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102320143
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Hämeenlinnan kaupungin alueella toimivan Hämeenlinnan Yrittäjät Ry:n jäsentyytyväisyyttä. Työn tavoitteena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla yhdistyksen tarjoamien palveluiden ja jäsenetujen tarpeellisuutta, sekä asiakasviestinnän nykytilaa ja onnistuneisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, jossa tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja aineistonkeruumenetelmäksi kyselylomake. Kyselylomake lähetettiin vastattavaksi sähköpostitse kaikille yhdistyksen noin 750 jäsenelle keväällä 2019. Strukturoitu kyselylomake sisälsi 18 kysymystä koskien Hämeenlinnan Yrittäjien toimintaa ja palveluita, ja kysely toteutettiin täysin anonyymisti, jotta yksittäistä vastaajaa ei kyettäisi tunnistamaan. Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan palvelumuotoilun käsitettä, palveluiden asiakaslähtöistä kehittämistä sekä viestintää.
Tuloksista kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet jäsenet ovat kaikkiaan melko tyytyväisiä Hämeenlinnan Yrittäjien toimintaan. Tulosten mukaan suurin mahdollinen kehityskohde olisi yhdistyksen tarjoamat jäsenedut, joita suurin osa vastanneista on käyttänyt mutta joita ei toisaalta olla koettu kovinkaan hyödyllisinä. Tapahtumiin suhtaudutaan pääosin positiivisesti, ja vapaista kommenteista tulee hyvin ilmi yrittäjän kiireisen aikataulun olevan suurin ongelma tapahtumiin osallistumisen kannalta. Kyselyn tulosten perusteella myöskään viestintään ei kaivata tällä hetkellä muutoksia vastanneiden ollessa tyytyväisiä tämän hetkisiin viestinnän keinoihin ja kanaviin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, jossa tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja aineistonkeruumenetelmäksi kyselylomake. Kyselylomake lähetettiin vastattavaksi sähköpostitse kaikille yhdistyksen noin 750 jäsenelle keväällä 2019. Strukturoitu kyselylomake sisälsi 18 kysymystä koskien Hämeenlinnan Yrittäjien toimintaa ja palveluita, ja kysely toteutettiin täysin anonyymisti, jotta yksittäistä vastaajaa ei kyettäisi tunnistamaan. Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan palvelumuotoilun käsitettä, palveluiden asiakaslähtöistä kehittämistä sekä viestintää.
Tuloksista kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet jäsenet ovat kaikkiaan melko tyytyväisiä Hämeenlinnan Yrittäjien toimintaan. Tulosten mukaan suurin mahdollinen kehityskohde olisi yhdistyksen tarjoamat jäsenedut, joita suurin osa vastanneista on käyttänyt mutta joita ei toisaalta olla koettu kovinkaan hyödyllisinä. Tapahtumiin suhtaudutaan pääosin positiivisesti, ja vapaista kommenteista tulee hyvin ilmi yrittäjän kiireisen aikataulun olevan suurin ongelma tapahtumiin osallistumisen kannalta. Kyselyn tulosten perusteella myöskään viestintään ei kaivata tällä hetkellä muutoksia vastanneiden ollessa tyytyväisiä tämän hetkisiin viestinnän keinoihin ja kanaviin.