Helsingin matkailun kestävä kehittäminen yritysten näkökulmasta
Kuningas, Sara (2019)
Kuningas, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520230
Tiivistelmä
Kestävä kehitys matkailussa tarkoittaa matkailusta aiheutuvien positiivisten vaikutusten kasvattamista ja haittojen minimoimista. Kestävä kehitys jaetaan kolmeen ulottuvuuteen, taloudelliseen, sosiokulttuuriseen sekä ekologiseen ulottuvuuteen. Matkailukohteen johtamisessa tulee huomioida nämä kolme kestävyyden ulottuvuutta. Matkailukohteen johtaminen on alueella toimivien alueorganisaatioiden tehtävä. Organisaatiot huolehtivat matkailun suunnittelusta, kehittämisestä ja koordinoinnista. Matkailukohteen toimintaa ohjaa strategia, jonka avulla asetettuihin tavoitteisiin päästään.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää kehityskohteita sekä muodostaa kehitysehdotuksia Helsingin matkailun kestävään kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutetaan opinnäytetyöryhmässä ja yhdessä kolmen muun opinnäytetyön kanssa se muodostaa laajemman tutkimuksen. Opinnäytteessä keskitytään Helsingissä toimiviin majoitus-, ravintola- ja liikennetoimialan yrityksiin.
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerätään haastattelemalla yrityksiä puhelimitse sekä sähköpostitse. Aineiston käsittelyyn käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja aineisto puretaan Excel-taulukko -ohjelman avulla.
Matkailu vaikuttaa Helsingissä toimivien majoitus-, ravintola- ja liikennepalveluyrityksien toimintaan merkittävästi ja osan yrityksistä liiketoiminta rakentuu täysin matkailijoiden varaan. Yritykset toivovat matkailijamäärien kasvavan erityisesti taloudellisten syiden takia, mutta kasvu ei saa tapahtua kestävyyttä uhaten. Kasvun nähdään tapahtuvan eritoten kansainvälisten asiakkaiden määrissä.
Helsingin kaupungin rooli on nimenomaan tukea ja auttaa kaupungissa toimivia yrityksiä toimimaan kestävällä tavalla ja järjestää koulutuksia ja tapahtumia aiheesta. Helsingin kaupunki on tärkeä markkinointiyhteistyökumppani kaupungin matkailutoimijoille ja kaupungin matkailun kehitystyön edistäminen edellyttää kaupungilta aktiivista yhteydenpitoa eri toimialojen yrityksiin. Kestävästä kehityksestä tiedottaminen ja yritysten tiedon kasvattaminen kehityspäivien ja työpajojen kautta vie teoriaa käytäntöön.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää kehityskohteita sekä muodostaa kehitysehdotuksia Helsingin matkailun kestävään kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutetaan opinnäytetyöryhmässä ja yhdessä kolmen muun opinnäytetyön kanssa se muodostaa laajemman tutkimuksen. Opinnäytteessä keskitytään Helsingissä toimiviin majoitus-, ravintola- ja liikennetoimialan yrityksiin.
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerätään haastattelemalla yrityksiä puhelimitse sekä sähköpostitse. Aineiston käsittelyyn käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja aineisto puretaan Excel-taulukko -ohjelman avulla.
Matkailu vaikuttaa Helsingissä toimivien majoitus-, ravintola- ja liikennepalveluyrityksien toimintaan merkittävästi ja osan yrityksistä liiketoiminta rakentuu täysin matkailijoiden varaan. Yritykset toivovat matkailijamäärien kasvavan erityisesti taloudellisten syiden takia, mutta kasvu ei saa tapahtua kestävyyttä uhaten. Kasvun nähdään tapahtuvan eritoten kansainvälisten asiakkaiden määrissä.
Helsingin kaupungin rooli on nimenomaan tukea ja auttaa kaupungissa toimivia yrityksiä toimimaan kestävällä tavalla ja järjestää koulutuksia ja tapahtumia aiheesta. Helsingin kaupunki on tärkeä markkinointiyhteistyökumppani kaupungin matkailutoimijoille ja kaupungin matkailun kehitystyön edistäminen edellyttää kaupungilta aktiivista yhteydenpitoa eri toimialojen yrityksiin. Kestävästä kehityksestä tiedottaminen ja yritysten tiedon kasvattaminen kehityspäivien ja työpajojen kautta vie teoriaa käytäntöön.