Att främja lärandet av programmering och förstå dess påverkan på barn- En litteraturstudie
Alamattila, Laura; Ibrahim, Mona; Waked, Josefin (2019)
Alamattila, Laura
Ibrahim, Mona
Waked, Josefin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102520247
Tiivistelmä
Tekniken utvecklas kontinuerligt och är en stor del av vår vardag. Bakom uppkomsten och utvecklingen av tekniken finns programmering. Detta är ett beställningsarbete av Esbo stad. Syftet med detta arbete är att stöda pedagoger inom småbarnspedagogiken till att använda sig av programmering som en del av verksamheten. Forskningsfrågorna som besvaras är: Hur kan pedagogen främja lärandet av programmering för barn inom småbarnspedagogiken? Hur kan pedagogen främja det kreativa hos barn med hjälp av programmering? och vad finns det för fördelar och nackdelar med att barn börjar bekanta sig med programmering i ett tidigt skede av livet. Arbetet är en allmän litteraturstudie. I den teoretiska referensramen behandlas socialkonstruktivistiskt lärande, kreativitet, socialpedagogik med tyngdpunkt på inklusion och exklusion samt socialpedagogisk handlingskompetens. Resultaten visar på viktiga faktorer som pedagogen ska tänka på vid programmeringstillfället med barnen. Barnen ska hållas motiverade, programmeringsplattformerna ska vara åldersenliga, pedagogen ska i förväg fundera på eventuella hinder som kan uppstå i undervisningstillfället samt välja en metod som lämpar sig bäst för gruppen. Pedagogen ska också vara kompetent samt stöda och ge tips åt de barn som kör fast. Samarbete mellan barnen är att föredra. Då pedagogen vill främja det kreativa hos barnen med hjälp av programmering ska pedagogen ge barnen stöd i att uttrycka sina känslor och tankar, främja engagemang och aktivt deltagande samt välja aktiviteter som är kreativa, fantasifyllda och varierande. Arbetet lyfter fram både positiva respektive negativa effekter som programmering kan bära med sig då barn börjar programmera i tidig ålder. Programmering har en positiv inverkan på barnets olika förmågor, bl.a. sekvensförmåga, logiskt tänkande, funktionsförmåga och språkutveckling. Det negativa med programmering med små barn är oron om att barnen tillbringar för mycket tid framför skärmen och att det leder till en karriär inom enbart programmering.