Vinkkiopas ajanhallinnan ja kodin järjestelmällisyyden edistämiseksi ADHD-aikuisille
Hongisto, Hanna (2019)
Hongisto, Hanna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102820284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102820284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli savonlinnalainen kolmikantayhdistys Itä-Savon Puatti ry. Tarkoituksena oli tuottaa opas, joka sisälsi ADHD-vertaishenkilöiden käyttämiä keinoja ajanhallinnan ja kodin järjestelmällisyyden edistämiseksi. Tavoitteena oli tuottaa käytän-nöllisiä vinkkejä sisältävä opas, jonka sisältö pohjautui vertaishenkilöiden käyttämiin kei-noihin. Oppaan sisältö muodostui kahdesta teemasta ja niiden alaluokista, mikä sisälsi erilaisia aiheeseen liittyviä vinkkejä. Tavoitteena oli lisätä ADHD-aikuisten arjen hallintaa ja tuoda esille vertaishenkilöillä käytössä olevia vinkkejä.
Opinnäytetyö tuotettiin tuotekehitysprosessina, joka sisälsi viisi eri vaihetta. Tuotekehitys-prosessin vaiheet olivat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi, luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli ADHD:ta, eli aktiivisuuden ja tarkkaavuu-den häiriötä, sen ilmenemistä ja hoitomuotoja, arjen edistämistä sekä hyvän oppaan piir-teitä.
Opinnäytetyönä tuotetun oppaan vinkkimateriaali kerättiin Webropol-kyselyllä Facebookis-ta ”ADHD:n arki” Facebook-ryhmästä. Saadut vastaukset käytiin läpi sisällönanalyysin menetelmin. Näiden, sekä tutkimustiedon perusteella tuotettiin opas. Vertaishenkilöiden käyttämät keinot arjen edistämiseksi olivat hyvin samankaltaisia, joita eri tutkimusartikkelit ja tutkimukset toivat esiin.
Viimeistelyvaiheessa opas arvioitiin Itä-Savon Puatti ry:n toimesta. Oppaan arviointi toteu-tettiin sähköisesti kyselymuodossa Webropolissa. Vastauksien pohjalta opasta muutettiin vastaamaan paremmin yhdistyksen toiveita. Valmis opas tuli yhdistykselle käyttöön omak-si lisämateriaaliksi ADHD-aikuisten vertaistukiryhmään, sekä se myös lähetettiin sähköi-sesti Suomen ADHD-liitolle.
Jatkokehitysideana tulevaisuudessa oppaan vinkkejä voisi testata käytännössä yhdistyk-sen jäsenillä ennen oppaan tuottamista. Näin voitaisiin parantaa materiaalin soveltuvuut-ta kohderyhmälle. Materiaalia voisi kerätä myös eri Suomen ADHD-aikuisten vertaistuki-ryhmistä ja eri aiheista, kuten elämänhallinnasta. Näin voitaisiin tuoda esille paremmin ADHD-aikuisten omia kokemuksia.
Opinnäytetyö tuotettiin tuotekehitysprosessina, joka sisälsi viisi eri vaihetta. Tuotekehitys-prosessin vaiheet olivat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi, luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli ADHD:ta, eli aktiivisuuden ja tarkkaavuu-den häiriötä, sen ilmenemistä ja hoitomuotoja, arjen edistämistä sekä hyvän oppaan piir-teitä.
Opinnäytetyönä tuotetun oppaan vinkkimateriaali kerättiin Webropol-kyselyllä Facebookis-ta ”ADHD:n arki” Facebook-ryhmästä. Saadut vastaukset käytiin läpi sisällönanalyysin menetelmin. Näiden, sekä tutkimustiedon perusteella tuotettiin opas. Vertaishenkilöiden käyttämät keinot arjen edistämiseksi olivat hyvin samankaltaisia, joita eri tutkimusartikkelit ja tutkimukset toivat esiin.
Viimeistelyvaiheessa opas arvioitiin Itä-Savon Puatti ry:n toimesta. Oppaan arviointi toteu-tettiin sähköisesti kyselymuodossa Webropolissa. Vastauksien pohjalta opasta muutettiin vastaamaan paremmin yhdistyksen toiveita. Valmis opas tuli yhdistykselle käyttöön omak-si lisämateriaaliksi ADHD-aikuisten vertaistukiryhmään, sekä se myös lähetettiin sähköi-sesti Suomen ADHD-liitolle.
Jatkokehitysideana tulevaisuudessa oppaan vinkkejä voisi testata käytännössä yhdistyk-sen jäsenillä ennen oppaan tuottamista. Näin voitaisiin parantaa materiaalin soveltuvuut-ta kohderyhmälle. Materiaalia voisi kerätä myös eri Suomen ADHD-aikuisten vertaistuki-ryhmistä ja eri aiheista, kuten elämänhallinnasta. Näin voitaisiin tuoda esille paremmin ADHD-aikuisten omia kokemuksia.