Positiivinen vuorovaikutus tahtoikäisen lapsen vanhemmuudessa: Tietoa, vertaisuutta ja ymmärrystä lisäävän kehittämisprosessin kuvaus
Mäntykenttä, Marjo (2019)
Mäntykenttä, Marjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102620255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102620255
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kuvaan Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän perhetyön, perheneuvolan ja neuvolan moniammatillisena yhteistyönä tehtävää kehittämistyötä tahtoikäisten lasten vanhempien tukemisessa. Tehdyn kehittämistyön tavoitteena oli vastata ennaltaehkäisevästi tahtoikäisen perheiden kasvatushaasteisiin lisäämällä tietoa. Kehittämistyössä koottiin tietopaketti tahtoikäisen lapsen tavanomaisesta kehityksestä. Kootun materiaalin keskiössä oli lapsen ja vanhemman positiivinen vuorovaikutus ja sen tukeminen. Kehittämistyöryhmä suunnitteli ja toteutti vanhemmille suunnatun luennon. Tilaisuudessa kerättiin palautelomakkeella vanhempien kokemuksia luennosta. Palautteeseen vastasi suurin osa luennolle osallistuneista vanhemmista.
Luennoille osallistuneet vanhemmat kertoivat palautteissa luennolta saamansa tiedon hyödylliseksi. Palautteissa ehdotettiin seuraavien luentojen sisällöksi vielä enemmän konkreettisia neuvoja teoriatiedon lisäksi. Palautteiden perusteella vanhemmat olivat tyytyväisiä ja kokivat saaneensa tietoa tahtoikäisen lapsen tavanomaisesta kehityksessä luennolla. Jatkossa samansisältöinen luento on tavoitteena toteuttaa säännöllisesti.
Opinnäytetyöni tietoperustassa perehdyttiin tahtoikäisen kasvuun, positiiviseen vuorovaikutukseen ja vanhemmuuden tukemiseen. Opinnäytetyössä seurattiin ensimmäistä tahtoikäisen vanhemmille suunniteltua tilaisuutta, sen suunnittelua ja toteutusta
Luennoille osallistuneet vanhemmat kertoivat palautteissa luennolta saamansa tiedon hyödylliseksi. Palautteissa ehdotettiin seuraavien luentojen sisällöksi vielä enemmän konkreettisia neuvoja teoriatiedon lisäksi. Palautteiden perusteella vanhemmat olivat tyytyväisiä ja kokivat saaneensa tietoa tahtoikäisen lapsen tavanomaisesta kehityksessä luennolla. Jatkossa samansisältöinen luento on tavoitteena toteuttaa säännöllisesti.
Opinnäytetyöni tietoperustassa perehdyttiin tahtoikäisen kasvuun, positiiviseen vuorovaikutukseen ja vanhemmuuden tukemiseen. Opinnäytetyössä seurattiin ensimmäistä tahtoikäisen vanhemmille suunniteltua tilaisuutta, sen suunnittelua ja toteutusta