Sisältömarkkinointi : case: Beautiikki
Hiltunen, Noora (2019)
Hiltunen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102720263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102720263
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa hakukoneoptimoitua blogisisältöä indie-kosmetiikkaa tarjoavan verkkokaupan sivuille. Blogisisällön tavoite oli kasvattaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä ja tarjota asiakkaille hyödyllistä tietoa kosmetiikasta ja verkkokaupan tarjoamista tuotteista lisäten asiakasuskollisuutta. Toimeksiantajana toimi vuonna 2017 perustettu yritys Beautiikki. Beautiikin omistaja hoitaa verkkokauppaa sivutoimenaan, ja hänen tavoitteensa on kasvattaa verkkokaupan liikevaihtoa omavaraisesti lähivuosina.
Teoriaosuus koostuu digimarkkinoinnista ja sen kanavista, asiakassuhdemarkkinoinnista, sisältöstrategiasta ja hakukoneoptimoinnista. Tämän teorian pohjalta tuotettiin kolme blogijulkaisua, jotka julkaistiin yhden viikon välein verkkokaupan sivuilla. Blogijulkaisut käsittelivät ajankohtaisia ja kohderyhmää kiinnostavia aiheita ja niihin yhdistettiin linkkejä mahdollista tuotemyyntiä varten, vaikka myynti ei ollut julkaisujen välitön tavoite. Jokaiselle blogijulkaisulle luotiin oma Instagram stories -mainos lisäämään näkyvyyttä. Tavoitteena oli kasvattaa kävijäliikennettä verkkokaupan sivuilla. Tulosten analysoinnissa käytettiin verkkokaupan hallinnan analytiikkaohjelmisto Google Analytics:ia. Voitiin havaita, että hakukoneoptimoidut blogijulkaisut paransivat näkyvyyttä Googlessa. Kävijämäärissä ei havaittu kasvua mutta tuotemyynti lähes kaksinkertaistui. Vastaavanlaisen sisällön tuottaminen verkkokaupan sivuille jatkossa voisi siis kasvattaa liikevaihtoa.
Teoriaosuus koostuu digimarkkinoinnista ja sen kanavista, asiakassuhdemarkkinoinnista, sisältöstrategiasta ja hakukoneoptimoinnista. Tämän teorian pohjalta tuotettiin kolme blogijulkaisua, jotka julkaistiin yhden viikon välein verkkokaupan sivuilla. Blogijulkaisut käsittelivät ajankohtaisia ja kohderyhmää kiinnostavia aiheita ja niihin yhdistettiin linkkejä mahdollista tuotemyyntiä varten, vaikka myynti ei ollut julkaisujen välitön tavoite. Jokaiselle blogijulkaisulle luotiin oma Instagram stories -mainos lisäämään näkyvyyttä. Tavoitteena oli kasvattaa kävijäliikennettä verkkokaupan sivuilla. Tulosten analysoinnissa käytettiin verkkokaupan hallinnan analytiikkaohjelmisto Google Analytics:ia. Voitiin havaita, että hakukoneoptimoidut blogijulkaisut paransivat näkyvyyttä Googlessa. Kävijämäärissä ei havaittu kasvua mutta tuotemyynti lähes kaksinkertaistui. Vastaavanlaisen sisällön tuottaminen verkkokaupan sivuille jatkossa voisi siis kasvattaa liikevaihtoa.