Additional Sales Concept Utilized in a Pharmacy
Penttilä, Anni-Maria (2019)
Penttilä, Anni-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lisämyynnin teoriaa, sekä kartoittaa kuinka hyödyntää tätä apteekissa tapahtuvassa myyntityössä. Opinnäytetyön teoria osuus painottuu myynnin teoriaan ja esittelee lisämyynnin, hyvän myyjän ominaisuuksien sekä myyntiprosessin teoriaa. Ensimmäiset kappaleet taustoittavat opinnäytetyön käytännön osuutta syventyen apteekkitoiminnan eettisiin ohjeisiin sekä Suomen lainsäädäntöön, joka ohjaa apteekkitoimintaa.
Lopputyö tehtiin yhteistyössä Kalvolan Apteekin kanssa. Lopputyön aihe sekä teorian pääpainotus päätettiin yhdessä heidän kanssaan. Aiheeseen päädyttiin, sillä apteekin henkilökuntaa kiinnosti selvittää, kuinka myyntiä olisi mahdollista parantaa ottaen huomioon, että kyseinen apteekin asiakaskunta on rajallinen myymälän sijainnin vuoksi.
Lopputyön empiirisessä osassa tutkittiin lisämyyntiä käytännön työssä sekä kuinka apteekin henkilökunta voi parhaiten toteuttaa metodia myynnin ohella kiinnittäen huomiota lakisäädöksiin sekä erityisesti eettisiin ohjeisiin. Tutkimuksen päämääränä oli selvittää, saadaanko apteekkihenkilökunnan myyntiprosessia parannettua ja täten edistettyä lisämyynnin mahdollisuuksia.
Lopputuloksista selviää, että tutkimuksella ei saavutettu näkyviä muutoksia lisämyynnin määrässä. Tuloksista voidaan kuitenkin huomata parannusta myyntiprosessissa sekä asiakkaan kanssa keskustelussa. The objective of this thesis was to research the concept of additional sales and study how this can best be implemented in a pharmacy setting. The theory segment of this thesis is concentrated on sales theory, this segment studied additional sales as a concept, salesmanship, and sales process. The first chapters lay the groundwork for the reflection of the thesis; describing the ethical code and legislation concerning the selling of pharmaceutics in Finland.
The commissioner of this thesis is Kalvolan Apteekki located in Iittala, Finland. The topic of the thesis as well as the theoretical focus was agreed upon with the commissioner. The topic was chosen because the pharmacy was interested in studying how they could increase sales while being located in a rather small town.
The empirical part of this thesis studies additional sales concept in practise and how pharmacies can implement it into their practises while following the legislation and the ethical code. The study aimed to improve the pharmacy staffs’ sales process thus improving the opportunities for additional sales.
The end results of the research did not reach noticeable changes in the amount of the additional sales made by the pharmacists. However, there was an improvement concerning the sales process.
Lopputyö tehtiin yhteistyössä Kalvolan Apteekin kanssa. Lopputyön aihe sekä teorian pääpainotus päätettiin yhdessä heidän kanssaan. Aiheeseen päädyttiin, sillä apteekin henkilökuntaa kiinnosti selvittää, kuinka myyntiä olisi mahdollista parantaa ottaen huomioon, että kyseinen apteekin asiakaskunta on rajallinen myymälän sijainnin vuoksi.
Lopputyön empiirisessä osassa tutkittiin lisämyyntiä käytännön työssä sekä kuinka apteekin henkilökunta voi parhaiten toteuttaa metodia myynnin ohella kiinnittäen huomiota lakisäädöksiin sekä erityisesti eettisiin ohjeisiin. Tutkimuksen päämääränä oli selvittää, saadaanko apteekkihenkilökunnan myyntiprosessia parannettua ja täten edistettyä lisämyynnin mahdollisuuksia.
Lopputuloksista selviää, että tutkimuksella ei saavutettu näkyviä muutoksia lisämyynnin määrässä. Tuloksista voidaan kuitenkin huomata parannusta myyntiprosessissa sekä asiakkaan kanssa keskustelussa.
The commissioner of this thesis is Kalvolan Apteekki located in Iittala, Finland. The topic of the thesis as well as the theoretical focus was agreed upon with the commissioner. The topic was chosen because the pharmacy was interested in studying how they could increase sales while being located in a rather small town.
The empirical part of this thesis studies additional sales concept in practise and how pharmacies can implement it into their practises while following the legislation and the ethical code. The study aimed to improve the pharmacy staffs’ sales process thus improving the opportunities for additional sales.
The end results of the research did not reach noticeable changes in the amount of the additional sales made by the pharmacists. However, there was an improvement concerning the sales process.