Digitalisaatiota edistävät verkkosovellukset – XNet-hankkeen loppuraportti
Toivanen, Leena; Tikkakoski, Merja; Peltokangas, Tomi; Hietala, Risto; Ågren, Jan; Peltola, Ville (2019)
Toivanen, Leena
Tikkakoski, Merja
Peltokangas, Tomi
Hietala, Risto
Ågren, Jan
Peltola, Ville
Centria-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102935733
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102935733
Tiivistelmä
Digitalisaatio luo jättimäisen potentiaalin liiketoiminnan kehittämiselle. McKInsleyn tutkimuksen mukaan Euroopassa vain 12 prosenttia digitalisaation potentiaalista on otettu käyttöön.
Yhdysvalloissa vastaava luku on 18% eli alle viidesosan kokonaispotentiaalista. Uudet teknologiat mahdollistavat ja vaativat liiketoiminnan rakenteiden muutosta. Arkeenkin digitaalisuus
vaikuttaa, sillä yksilön elämäntavat ovat kokeneet hurjia muutoksia kehittyneen teknologian
myötä. Kulutuskäyttäytyminen muuttuu hengästyttävän nopeasti, ja elinkeinoelämän tulee
pysyä mukana muutoksessa. Uusien teknologioiden kuten robotiikan, tekoälyn, pilvipalveluiden ja sosiaalisen median yhdistäminen luo täysin uusia tuotteita ja tapoja tehdä bisnestä.
Uudet liiketoimintamallit digitaalisessa maailmassa ajavat perinteiset yritykset tiukkaan tilanteeseen. Videovuokraamojen vaihtuessa Netflixiin ja lähikaupan siirtyessä mobiiliksi kauppapaikaksi ei voi olla huomaamatta, että liike-elämän käänteentekevältä muutokselta ei voi
välttyä. (Matzler et. al. 2018.) Globaalit megatrendit vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen niin
maailmalla kuin Suomessa ja Keski-Pohjanmaallakin.
Yhdysvalloissa vastaava luku on 18% eli alle viidesosan kokonaispotentiaalista. Uudet teknologiat mahdollistavat ja vaativat liiketoiminnan rakenteiden muutosta. Arkeenkin digitaalisuus
vaikuttaa, sillä yksilön elämäntavat ovat kokeneet hurjia muutoksia kehittyneen teknologian
myötä. Kulutuskäyttäytyminen muuttuu hengästyttävän nopeasti, ja elinkeinoelämän tulee
pysyä mukana muutoksessa. Uusien teknologioiden kuten robotiikan, tekoälyn, pilvipalveluiden ja sosiaalisen median yhdistäminen luo täysin uusia tuotteita ja tapoja tehdä bisnestä.
Uudet liiketoimintamallit digitaalisessa maailmassa ajavat perinteiset yritykset tiukkaan tilanteeseen. Videovuokraamojen vaihtuessa Netflixiin ja lähikaupan siirtyessä mobiiliksi kauppapaikaksi ei voi olla huomaamatta, että liike-elämän käänteentekevältä muutokselta ei voi
välttyä. (Matzler et. al. 2018.) Globaalit megatrendit vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen niin
maailmalla kuin Suomessa ja Keski-Pohjanmaallakin.