Kirjasto pukin ja kaalimaan vartijana : Runosmäen kirjaston kekri-ilta kulttuuriperinnön välittäjänä
Nieminen, Hanna (2019)
Nieminen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920364
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä on raportoitu Runosmäen kirjastossa järjestetyn kekri-illan suunnittelu, toteutus ja jälkiarviointi.
Opinnäytteen taustaksi esitellään suomalaista kekriperinnettä. Teoreettisessa osuudessa pohditaan kulttuuriperintöön liittyviä kysymyksiä, kirjaston roolia kulttuuriperintöprosessissa sekä kirjastoa kulttuurikasvattajana ja oppimisympäristönä.
Tavoitteena on tarjota esimerkki kirjaston toiminnallisista mahdollisuuksista toteuttaa lakisääteistä tehtäväänsä tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että kirjasto voi toteuttaa sivistystehtäväänsä myös tapahtumatuotannon kautta. Kekritapahtumia ei ole aiemmin vietetty Turun alueen kirjastoissa, joten illan järjestäminen toimii lisäksi yhtenä mallina sellaiselle. This functional thesis reports how a kekri (harvest festival) event was planned and organised in Runosmäki library and how the event was evaluated.
Finnish kekri traditions are introduced as background information for the thesis. The theory part discusses issues regarding cultural heritage, the role of library in the cultural heritage process and library as a cultural educator and a learning environment.
The purpose is to give an example of library's functional possibilities to carry out its statutory task to provide access to materials, information and cultural contents.
The thesis shows that a library can fulfill its educational responsibilities also via event production. This is the first time a kekri event has been held in a library in the Turku region and thus the event introduces a model for possible future events.
Opinnäytteen taustaksi esitellään suomalaista kekriperinnettä. Teoreettisessa osuudessa pohditaan kulttuuriperintöön liittyviä kysymyksiä, kirjaston roolia kulttuuriperintöprosessissa sekä kirjastoa kulttuurikasvattajana ja oppimisympäristönä.
Tavoitteena on tarjota esimerkki kirjaston toiminnallisista mahdollisuuksista toteuttaa lakisääteistä tehtäväänsä tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että kirjasto voi toteuttaa sivistystehtäväänsä myös tapahtumatuotannon kautta. Kekritapahtumia ei ole aiemmin vietetty Turun alueen kirjastoissa, joten illan järjestäminen toimii lisäksi yhtenä mallina sellaiselle.
Finnish kekri traditions are introduced as background information for the thesis. The theory part discusses issues regarding cultural heritage, the role of library in the cultural heritage process and library as a cultural educator and a learning environment.
The purpose is to give an example of library's functional possibilities to carry out its statutory task to provide access to materials, information and cultural contents.
The thesis shows that a library can fulfill its educational responsibilities also via event production. This is the first time a kekri event has been held in a library in the Turku region and thus the event introduces a model for possible future events.