Faceless Investing - Investing Through Digital Channels
Reiniö, Juho-Petteri (2019)
Reiniö, Juho-Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020379
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki sijoituskäyttäytymisen teorioita hyväksikäyttäen sijoittajien digitaalisten sijoituskanavien käyttöä ja riippuvuussuhdetta. Opinnäytetyön tarkoitus on löytää tyypillinen ja ei-tyypillinen digitaalisia sijoituskanavia käyttävä ihmistyyppi, ja tämän jälkeen keksiä tapoja miten sijottamista kyseisissä kanavissa voitaisiin kehittää. Pyrkimys on myös löytää tapoja digitaalisten sijoituskanavien markkinoinnin parempaan kohdentamiseen sekä levikin lisäämiseen asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Opinnäytetyössä käytetään hyväksi kuluttaja- ja sijoittajakäyttäytymisen teorioita profiloinnissa sekä tyypillisten ja ei-tyypillisten digitaalisia sijoituskanavia käyttävien sijoittajien käyttäytymismallien mallintamisessa. Tutkimuksessa on käytetty empiiristä tutkimusta haastattelun osalta ja kvantitatiivista tutkimusta kyselyn muodossa. Tavoitteena oli vastata kysymykseen: ”Kuinka pankki voi lisätä sijoitustuotteiden myyntiä digitaalisia sijoituskanavia hyödyntäen?”. Kun ensin pystytään määrittämään tyypillinen ja ei-tyypillinen digitaalisia sijoituskanavia käyttävä ihmistyyppi, on tämän jälkeen tavoitteena etsiä tapoja kuinka parantaa digitaalisten sijoituskanavien käyttäjäkokemusta ja löytää tapoja tuoda nämä kanavat jokaisen henkilön ulottuville.
Tutkimuksen tulos oli että ensinnäkin tietyn ihmistyypin omaavat sijoittajat käyttävät digitaalisia sijoituskanavia enemmän kuin toisenlaisen ihmistyypin omaavat. Toiseksi, enemmän digitaalisia sijoituskanavia käyttävien henkilöiden kohdalla kohdentaminen ja markkinointi tulisi olla erilaista kuin vähemmän digitaalisia sijoituskanavia käyttävien henkilöiden kohdalla. This bachelor thesis researched the investing behaviours and types of people using digital channels in investing. The purpose of the thesis is to find a typical person who uses digital channels in investing and to find ways to enhance the use of these channels in investing. Moreover, identifying how the use of these digital channels could be targeted better and wider in order to receive improved results in customer experiences was examined.
This thesis uses consumer and investing behaviour theories in order to profile and find out the investing habits of a typical person who is using digital investing channels and person who commonly is not using digital investing channels. The research methods include and empirical study in the form of an interview, as well as qualitative study in the form of a questionnaire. The goal was to answer the question: “How can a corporate bank enhance the sales of investment products through digital channels?” After finding out and defining the typical and a-typical investor types using digital investing channels, the aim was to find ways of how to improve the accessibility and user comfortability of digital investing channels, and also how to target marketing methods, and the ways to implement them in order to bring digital investing channels for everyone.
The findings were that a certain type of investor uses digital investing channels more than other types of investors, and the groups that are not using digital investing channels in large amounts should be targeted differently compared to the existing digital channel users.
The originality of the research lies in the fact that the study is made completely independently by a third party, without having any kind of bias involved in the process. Also, the research is planned and executed with a financial field professional, and it has been executed by following the consumer and investor behaviour theories.
Opinnäytetyössä käytetään hyväksi kuluttaja- ja sijoittajakäyttäytymisen teorioita profiloinnissa sekä tyypillisten ja ei-tyypillisten digitaalisia sijoituskanavia käyttävien sijoittajien käyttäytymismallien mallintamisessa. Tutkimuksessa on käytetty empiiristä tutkimusta haastattelun osalta ja kvantitatiivista tutkimusta kyselyn muodossa. Tavoitteena oli vastata kysymykseen: ”Kuinka pankki voi lisätä sijoitustuotteiden myyntiä digitaalisia sijoituskanavia hyödyntäen?”. Kun ensin pystytään määrittämään tyypillinen ja ei-tyypillinen digitaalisia sijoituskanavia käyttävä ihmistyyppi, on tämän jälkeen tavoitteena etsiä tapoja kuinka parantaa digitaalisten sijoituskanavien käyttäjäkokemusta ja löytää tapoja tuoda nämä kanavat jokaisen henkilön ulottuville.
Tutkimuksen tulos oli että ensinnäkin tietyn ihmistyypin omaavat sijoittajat käyttävät digitaalisia sijoituskanavia enemmän kuin toisenlaisen ihmistyypin omaavat. Toiseksi, enemmän digitaalisia sijoituskanavia käyttävien henkilöiden kohdalla kohdentaminen ja markkinointi tulisi olla erilaista kuin vähemmän digitaalisia sijoituskanavia käyttävien henkilöiden kohdalla.
This thesis uses consumer and investing behaviour theories in order to profile and find out the investing habits of a typical person who is using digital investing channels and person who commonly is not using digital investing channels. The research methods include and empirical study in the form of an interview, as well as qualitative study in the form of a questionnaire. The goal was to answer the question: “How can a corporate bank enhance the sales of investment products through digital channels?” After finding out and defining the typical and a-typical investor types using digital investing channels, the aim was to find ways of how to improve the accessibility and user comfortability of digital investing channels, and also how to target marketing methods, and the ways to implement them in order to bring digital investing channels for everyone.
The findings were that a certain type of investor uses digital investing channels more than other types of investors, and the groups that are not using digital investing channels in large amounts should be targeted differently compared to the existing digital channel users.
The originality of the research lies in the fact that the study is made completely independently by a third party, without having any kind of bias involved in the process. Also, the research is planned and executed with a financial field professional, and it has been executed by following the consumer and investor behaviour theories.