Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Runkokuljettajien terminaalityöstä syntyvät kustannukset : Case Posti, Jyväskylän terminaali

Kolu, Ville (2019)

Avaa tiedosto
Kolu_Ville.pdf.pdf (4.075Mt)
Lataukset: 


Kolu, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102420201
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Posti Group Oyj:n Jyväskylän terminaalille kesällä 2019. Postin terminaalien välisessä runkokuljetusverkossa liikkuu Postin omien autojen ja kuljettajien lisäksi myös paljon alihankkijoiden autoja ja kuljettajia, joille maksetaan ajamisen lisäksi korvaus terminaalityöstä, kun he lastaavat omat kuljetusyksikkönsä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella eri toimijoiden terminaalityöstä syntyviä kustannuksia Jyväskylän terminaalissa ja pohtia, onko Postin kannattavaa maksaa alihankkijoiden kuljettajille terminaalityöstä. Tavoitteena oli löytää kustannustehokkain ratkaisu hoitaa Jyväskylän terminaalin yön terminaalityöt, sekä mahdollisten puutteiden ja epäkohtien löytäminen.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto on kerätty havainnoimalla terminaalin sisällä ja piha-alueella eri työtehtäviä ja -menetelmiä sekä haastattelemalla toimihenkilöitä.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että alihankinnan käyttö terminaalityössä Jyväskylän terminaalissa on keskimäärin 10,43 % kustannustehokkaampaa kuin oman työvoiman käyttäminen. Tutkimuksen aikana selvisi myös, että kaikki Jyväskylän terminaalissa Postin alihankkijoiden tekemän terminaalityön kustannukset eivät kohdistu Jyväskylään, vaan osa kohdistuu jonnekin muualle.
Tutkimuksen aikana ja sen tuloksia analysoitaessa huomion herätti kolme ongelmaa, jotka olivat suuret erot kuljettajien raportoimissa terminaalityön tunneissa, terminaalityön kustannuksien kohdistaminen ja Ylivieskan kuljettajille maksettavat korvaukset. Nämä kolme ongelmaa ovat todennäköisesti syntyneet valvonnan ja seurannan epäonnistumisen myötä operatiivisella tasolla.
 
The thesis was carried out at the terminal of Posti in Jyväskylä during the summer of 2019. Posti’s freight network between its terminals is not only covered by Posti’s own trucks and drivers but also by many subcontractors and their trucks. These subcontractors are paid, in addition to driving, also for terminal work when they load their own cargo. The purpose of the thesis was to examine the costs of terminal work in the Jyväskylä terminal and to ponder whether it would be profitable to Posti to pay these subcontractors for their terminal work. The goal was to find the most cost-effective model for handling the night work in the Jyväskylä terminal and to find all possible problems and shortcomings.
The thesis was carried out as a case study. The data was collected by observing different tasks and methods inside the terminal and in the outdoor area and by interviewing various employees.
According to the results, using subcontractors in terminal work was on average 10.43 % more cost-effective than using the company’s own terminal personnel. During the study, it was discovered that the costs of the subcontractors’ terminal work in the Jyväskylä terminal were not all allocated to Jyväskylä. Instead, some parts of the costs were allocated to other places.
During the study and when analysing the results, three problems were found. Firstly, there were major differences in the reported working hours between drivers. Secondly, the costs of terminal work were not allocated to the right place and, finally, the compensations paid to the drivers from Ylivieska. The lack of supervision and tracking failures in the operative stage were probably the causes to these three problems.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste