Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tien päällysrakenteen kuormituskestävyyden mitoitus sekä kantavuus- ja tiiviysmittaukset

Neitola, Ville (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (4.341Mt)
Lataukset: 


Neitola, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420572
Tiivistelmä
Liikennevirasto on julkaissut uuden Tierakenteen suunnittelu -ohjeen vuonna 2018. Onko uuteen suunnitteluohjeeseen tullut muutoksia kuormituskestävyysmitoituksen näkökulmasta, joilla pyritään vastaamaan tierakenteeseen kohdistuvien ilmasto- ja liikennerasitusten kasvuun? Opinnäytetyö tehdään toimeksiannosta Tähtiranta Infra Oy:lle. Toimeksiantajan toiveena on saada tietoa uudesta Tierakenteen suunnittelu -ohjeesta sekä erilaisista kantavuus- ja tiiviysmittausmenetelmistä infrarakentamisessa.

Opinnäytetyössä esitellään tien päällysrakenteen kuormituskestävyysmitoitus sekä selvitetään mitoitusprosessin eroavaisuudet vanhan ja uuden suunnitteluohjeen välillä. Lisäksi kootaan yhteen infrarakentamisen laadunvalvonnan kantavuus- ja tiiviysmittausmenetelmät. Tavoitteet pyritään saavuttamaan kirjallisuustutkimuksella perehtymällä suunnitteluohjeisiin ja yleisiin laatuvaatimuksiin. Lähdemateriaalina käytetään myös geotekniikan alan kirjallisuutta ja tutkimusmateriaalia sekä laitevalmistajilta saatavaa tuotetietoa.

Tien päällysrakenteen kuormituskestävyysmitoituksen näkökulmasta uudessa suunnitteluohjeessa on reagoitu tierakenteiden rasitusten kasvuun tarkentamalla mitoituksen lähtötiedoksi tarvittavan kuormituskertaluvun ja kuormitusluokan määritystä. Kuormituskestävyysmitoitus toteutetaan Odemarkin kaavan avulla. Infrarakentamisessa rakenteelle asetetaan kantavuus- ja tiiviysvaatimukset, joiden täyttyminen todennetaan mittauksin. Mittausmenetelmän valinta tulee tehdä huolellisesti, riippuen tutkittavan maarakenteen ominaisuuksista, jotta mittaustulos on luotettava. Käytetyimmät kantavuus- ja tiiviysmittausmenetelmät ovat levykuormituskoe ja pudotuspainolaitteet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste