Det finns alltid rum för förbättring : En kvalitativ studie om barnets delaktighet inom småbarnspedagogiken enligt pedagogerna
Friman, Isabella (2019)
Friman, Isabella
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520638
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att undersöka hur och i vilken mån barn får vara delaktiga i småbarnspedagogikens verksamhet i och med Grunderna för planen för Småbarnspedagogik och lagändringarna i lagen om småbarnspedagogik som trädde i kraft hösten 2018. Arbetet kommer att fokusera på barnens delaktighet från pedagogernas perspektiv.
De centrala frågeställningarna är om personalen upplever att barnen får den möjligheten att vara delaktig i planering och utvärdering av verksamheten, hur pedagogerna bär sig åt för att inkludera barnen, hurudana resultat man får av detta i barngruppen samt vad orsaken är till att barn inte inkluderas i verksamheter.
I arbetet kommer bland annat synen på barn, barns rättigheter och demokrati i småbarnspedagogiken att behandlas. Det redogörs också för vad delaktighet i verksamheten innebär, såsom planering, genomföring och utvärdering. Arbetet grundar sig på de nationella Grunderna för planen för småbarnspedagogik och Lagen om småbarnspedagogik (540/2018).
Undersökningen gjordes med hjälp av kvalitativa intervjuer med sju pedagoger. Resultatet visade att barnets delaktighet i daghemsverksamheterna varierar, men att de flesta pedagoger anser sig inkludera barnen och ge dem möjlighet till att vara delaktiga. The aim of this thesis is to examine how and to what extent children are allowed to participate in and influence childhood education as a result of the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care and the recent change in the Act on Early Childhood Education and Care (540/2018) that came into effect in the fall of 2018. The thesis will focus on children´s participation from the pedagogue´s point of view.
The main questions at issue are whether the personnel experience that the children get enough opportunities to participate in planning and evaluation of the education, how the pedagogues include them, results of this among the children and finally the reason why children are not included.
This thesis will be addressing the view of children and the rights of children as well as democracy in early childhood education. It will also outline what participation in the childhood education involves, such as planning, implementation and evaluation. The thesis is mainly based on the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care and the Act on Early Childhood Education and Care (540/2018).
The survey was conducted by means of qualitative interviews with seven pedagogues. The result shows that children’s participation in childhood education varies, but the majority of the respondents claim that they give children enough opportunities for participation.
De centrala frågeställningarna är om personalen upplever att barnen får den möjligheten att vara delaktig i planering och utvärdering av verksamheten, hur pedagogerna bär sig åt för att inkludera barnen, hurudana resultat man får av detta i barngruppen samt vad orsaken är till att barn inte inkluderas i verksamheter.
I arbetet kommer bland annat synen på barn, barns rättigheter och demokrati i småbarnspedagogiken att behandlas. Det redogörs också för vad delaktighet i verksamheten innebär, såsom planering, genomföring och utvärdering. Arbetet grundar sig på de nationella Grunderna för planen för småbarnspedagogik och Lagen om småbarnspedagogik (540/2018).
Undersökningen gjordes med hjälp av kvalitativa intervjuer med sju pedagoger. Resultatet visade att barnets delaktighet i daghemsverksamheterna varierar, men att de flesta pedagoger anser sig inkludera barnen och ge dem möjlighet till att vara delaktiga.
The main questions at issue are whether the personnel experience that the children get enough opportunities to participate in planning and evaluation of the education, how the pedagogues include them, results of this among the children and finally the reason why children are not included.
This thesis will be addressing the view of children and the rights of children as well as democracy in early childhood education. It will also outline what participation in the childhood education involves, such as planning, implementation and evaluation. The thesis is mainly based on the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care and the Act on Early Childhood Education and Care (540/2018).
The survey was conducted by means of qualitative interviews with seven pedagogues. The result shows that children’s participation in childhood education varies, but the majority of the respondents claim that they give children enough opportunities for participation.