The paradox of a stronger beer
Mäntymäki, Asko (2019)
Mäntymäki, Asko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620692
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty ulkomaiselle olutbrändille, joka etsii mahdollisuutta ja markkinoita uudelle tuotteelleen Suomessa. Pääajatuksena olisi selvittää, onko uudelle vahvemmalle tuotteelle tilaa markkinoilla Tšekki- pils kategoriassa.
Tšekki- pils on yksi nopeimmin kasvava kategoria Suomessa. Uusi alkoholilaki mahdollistaa nykyisin vahvemmat oluet ruokakauppoihin, ja siitä syystä on halua tuoda Suomeen ja markkinoille uusia sekä vahvempia tuotteita. Yksi huomioista opinnäytetyön edetessä oli, etteivät oluen tekijät ja maahantuojat puhu samaa kieltä kuin kauppojen juomahyllyjen päälliköt liittyen oluen vahvuuteen ja alkoholiin oluessa.
Opinnäytetyö on tehty laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, sekä siinä on käytetty teemahaastatteluita. Haastattelut pitävät sisällään vastauksia panimoilta, sekä ruokakauppojen juomaosastojen päälliköiltä. Kaikki haastattelut on tehty nimettömästi. Opinnäytetyön aikana alkoi selviämään eri puolten ajatusten erilaisuus liittyen aiheeseen. Opinnäytetyön tutkijan omat ennakkoajatuksen osoittautuivat täysin vääriksi opinnäytetyön edetessä.
Opinnäytetyö sisältää materiaalia vain off-trade (jälleenmyynti) puolelta ja on-trade (ravintolat) puoli on jätetty kokonaan huomioimatta tutkiessa Suomalaista alkoholikulttuuria.
Tšekki- pils on yksi nopeimmin kasvava kategoria Suomessa. Uusi alkoholilaki mahdollistaa nykyisin vahvemmat oluet ruokakauppoihin, ja siitä syystä on halua tuoda Suomeen ja markkinoille uusia sekä vahvempia tuotteita. Yksi huomioista opinnäytetyön edetessä oli, etteivät oluen tekijät ja maahantuojat puhu samaa kieltä kuin kauppojen juomahyllyjen päälliköt liittyen oluen vahvuuteen ja alkoholiin oluessa.
Opinnäytetyö on tehty laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, sekä siinä on käytetty teemahaastatteluita. Haastattelut pitävät sisällään vastauksia panimoilta, sekä ruokakauppojen juomaosastojen päälliköiltä. Kaikki haastattelut on tehty nimettömästi. Opinnäytetyön aikana alkoi selviämään eri puolten ajatusten erilaisuus liittyen aiheeseen. Opinnäytetyön tutkijan omat ennakkoajatuksen osoittautuivat täysin vääriksi opinnäytetyön edetessä.
Opinnäytetyö sisältää materiaalia vain off-trade (jälleenmyynti) puolelta ja on-trade (ravintolat) puoli on jätetty kokonaan huomioimatta tutkiessa Suomalaista alkoholikulttuuria.