Kilpailuetua onnistuneella muutosjohtajuudella hajautetussa organisaatiossa
Karjalainen, Kirsi (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Karjalainen, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720765
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen Martela Oyj:n muutosjohtajuuden nykytilaa sekä kartoittaa hajautuneen kohdeorganisaation muutosjohtajuuden haasteet. Työn tarkoituksena oli tunnistaa onnistuneen muutosjohtajuuden elementit, jotta kohdeorganisaation johtamisosaamista voidaan kehittää niin, että sen on mahdollista saavuttaa toiminnallaan kilpailuetua muihin alan toimijoihin verrattuna.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin käyttäen sähköistä kyselylomaketta sekä sähköpostihaastattelua. Otanta valittiin systemaattisesti ja tutkimus kohdistettiin Martelan myynnin ja markkinoinnin organisaatioon.
Tässä työssä saadut tutkimustulokset ovat osoittaneet, että kohdeorganisaation muutosjohtajuusosaaminen tarvitsee kehittämistä. Tehtyyn tutkimukseen ja teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen voidaan todeta, että hajautuneen organisaation muutosjohtaminen vaatii erityisesti kykyä johtaa erilaisia yksilöitä (leadership) saavuttaakseen asetetut tavoitteet. Organisaation hajautuneisuus voi tuoda muutosjohtajuuteen haasteita, jotka näkyvät erityisesti organisaation sisäisessä viestinnässä ja vuorovaikutuksessa, osallistamisen mahdollisuuksissa, muutoksiin sitouttamisessa sekä monimuotoisuuden johtamisosaamisessa, mikäli osa-alueisiin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Erityisesti aktiivisella kaksisuuntaisella viestinnällä ja vuorovaikutuksella, henkilöstön osallistamisella muutoksia koskevaan päätöksentekoon sekä henkilöstön sitoutumisella muutoksiin on merkittävä rooli muutosjohtajuuden onnistumisessa. Hajautuneessa organisaatiossa tulee lisäksi löytää tehokkaat keinot ja kanavat, joilla voidaan lisätä kasvokkaisia kohtaamisia eri ryhmien, kuten henkilöstön ja johdon, välillä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin käyttäen sähköistä kyselylomaketta sekä sähköpostihaastattelua. Otanta valittiin systemaattisesti ja tutkimus kohdistettiin Martelan myynnin ja markkinoinnin organisaatioon.
Tässä työssä saadut tutkimustulokset ovat osoittaneet, että kohdeorganisaation muutosjohtajuusosaaminen tarvitsee kehittämistä. Tehtyyn tutkimukseen ja teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen voidaan todeta, että hajautuneen organisaation muutosjohtaminen vaatii erityisesti kykyä johtaa erilaisia yksilöitä (leadership) saavuttaakseen asetetut tavoitteet. Organisaation hajautuneisuus voi tuoda muutosjohtajuuteen haasteita, jotka näkyvät erityisesti organisaation sisäisessä viestinnässä ja vuorovaikutuksessa, osallistamisen mahdollisuuksissa, muutoksiin sitouttamisessa sekä monimuotoisuuden johtamisosaamisessa, mikäli osa-alueisiin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Erityisesti aktiivisella kaksisuuntaisella viestinnällä ja vuorovaikutuksella, henkilöstön osallistamisella muutoksia koskevaan päätöksentekoon sekä henkilöstön sitoutumisella muutoksiin on merkittävä rooli muutosjohtajuuden onnistumisessa. Hajautuneessa organisaatiossa tulee lisäksi löytää tehokkaat keinot ja kanavat, joilla voidaan lisätä kasvokkaisia kohtaamisia eri ryhmien, kuten henkilöstön ja johdon, välillä.