Turun telakan kaukolämpöverkoston lämmöntarpeiden kartoitus, sekä verkostoon tarvittavien muutosten suunnittelu
Lintukorpi, Tomi (2019)
Lintukorpi, Tomi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720760
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Elomatic Oy:lle asiakasprojektiin perustuen. Työn tavoitteena oli tutkia ja käydä läpi Meyer Oy:n Turun telakan kaukolämpöverkoston ja lämmönjakolaitteiden kuntoa, sekä selvittää telakalla esiintyvien lämmitysongelmien mahdollisia syitä. Samalla tuotettiin telakalle kaukolämpöverkostosta ajantasainen kaukolämpökartta, josta käy ilmi putkidimensiot, sulkuventtiilit ja lämmönjakohuoneiden sijainnit.
Kartoituksen tarkoituksena oli selvittää telakan lämmönjakolaitteiden, putkistojen ja komponenttien toimintakunto, sekä ikä ja mahdolliset korjaustarpeet. Kartoituksen aikana käytiin läpi Turun telakka-alueen jokainen lämmönjakohuone ja lämmönjakolaitteiden tekniset tiedot kirjattiin mahdollisimman tarkasti ylös. Telakan kunnossapito-osastolta saamani vanhoihin suunnitelmiin pohjautuvat tiedot lämmönjakolaitteista, kuten lämmönsiirtimistä olivat monessa tapauksessa vanhentuneita.
Moni lämmönjakolaite oli ehditty jo vähintään kertaalleen päivittää, mutta uusittujen lämmönjakolaitteiden suunnittelu- ja mitoitustietoja ei ollut saatavilla. Myös kartoituksen aikana huomatut akuuteimmat korjaustarpeet, kuten vuodot informoitiin heti havaitessa telakan kunnossapitoyksikölle. Työn lopuksi käytiin läpi lämmitysongelmien ratkaisuehdotuksia verkoston paremman toimivuuden takaamiseksi.
Opinnäytetyön aikana telakan kunnossapito-osasto aloitti kaukolämpölaitteiden kunnostamisen ja korjaamisen, sekä kaukolämpölaitteiden päivittämisen uusiin heti kartoituksen pohjalta annettujen tietojen perusteella. This thesis was written for Elomatic Oy and was based on a customer project. The purpose of the thesis was to go through and examine the Meyer Oy Turku shipyard’s district heating systems’ condition and to find out the reasons behind its heating problems. An up to date map of the current district heating area was also produced for the Turku shipyard, which indicated the locations of the district heating pipelines, shutting valves and boiler rooms as well as the dimensions of the pipelines.
The purpose of the mapping was to determine the condition, age and the possible repair needs of the district heating devices and pipelines. During the mapping every district heating room in the Turku shipyard area was examined and the technical information of every heating device was written down as thoroughly as possible. The information that was available based on old designs and plans that I received from the shipyard’s maintenance department, such as information about the heat exchangers were often very outdated and inaccurate.
Many of the heating devices had already once been updated and in some cases information about the new devices were also not available. In the process of the mapping, the most urgent repair suggestions such as leaks in the systems were quickly reported to the maintenance department. The solution suggestions of the heating problems were talked through in a meeting at the end of the project.
During the thesis project the Turku shipyard maintenance department began repairs of the district heating systems required, as well as updating some of the older devices based on the information given from the mapping.
Kartoituksen tarkoituksena oli selvittää telakan lämmönjakolaitteiden, putkistojen ja komponenttien toimintakunto, sekä ikä ja mahdolliset korjaustarpeet. Kartoituksen aikana käytiin läpi Turun telakka-alueen jokainen lämmönjakohuone ja lämmönjakolaitteiden tekniset tiedot kirjattiin mahdollisimman tarkasti ylös. Telakan kunnossapito-osastolta saamani vanhoihin suunnitelmiin pohjautuvat tiedot lämmönjakolaitteista, kuten lämmönsiirtimistä olivat monessa tapauksessa vanhentuneita.
Moni lämmönjakolaite oli ehditty jo vähintään kertaalleen päivittää, mutta uusittujen lämmönjakolaitteiden suunnittelu- ja mitoitustietoja ei ollut saatavilla. Myös kartoituksen aikana huomatut akuuteimmat korjaustarpeet, kuten vuodot informoitiin heti havaitessa telakan kunnossapitoyksikölle. Työn lopuksi käytiin läpi lämmitysongelmien ratkaisuehdotuksia verkoston paremman toimivuuden takaamiseksi.
Opinnäytetyön aikana telakan kunnossapito-osasto aloitti kaukolämpölaitteiden kunnostamisen ja korjaamisen, sekä kaukolämpölaitteiden päivittämisen uusiin heti kartoituksen pohjalta annettujen tietojen perusteella.
The purpose of the mapping was to determine the condition, age and the possible repair needs of the district heating devices and pipelines. During the mapping every district heating room in the Turku shipyard area was examined and the technical information of every heating device was written down as thoroughly as possible. The information that was available based on old designs and plans that I received from the shipyard’s maintenance department, such as information about the heat exchangers were often very outdated and inaccurate.
Many of the heating devices had already once been updated and in some cases information about the new devices were also not available. In the process of the mapping, the most urgent repair suggestions such as leaks in the systems were quickly reported to the maintenance department. The solution suggestions of the heating problems were talked through in a meeting at the end of the project.
During the thesis project the Turku shipyard maintenance department began repairs of the district heating systems required, as well as updating some of the older devices based on the information given from the mapping.