Vauvat ja taaperot- mahdollisuus ravintoloille
Lappeteläinen, Jenni (2019)
Lappeteläinen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820817
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena on tuottaa opas ravintoloiden ja pienten lasten perheiden käyttöön. Työ on rajattu koskemaan 0-4-vuotiaita lapsia ja heidän perheitään. Työn ulkopuolelle on myös rajattu pikaruokaravintolat, kahvilat, pitseriat ja noutopöytäravintolat, koska tämäntyyppisissä ravintoloissa perheet vierailevat aiempien tutkimusten mukaan muutenkin kohtalaisen usein.
Tietoperustassa perehdytään pienten lasten ravitsemussuosituksiin, lapsiperheille suunnattuun markkinointiin ja kilpailuedun saavuttamiseen ravintola-alalla. Pienten lasten ravitsemussuositukset ovat yllättävän tiukat, mikä antaa oman haasteen ravintoloissa vierailuihin, kuten myös kasvava trendi sormiruokailu. Lapsille markkinoidut tuotteet ovat tutkimusten mukaan usein epäterveellisiä. Lapsuusajan markkinoinnilla saattaa kuitenkin olla kauaskantoisia vaikutuksia, mistä syystä lapsille markkinoitujen ruokatuotteiden tulisi olla ravitsemussuositusten mukaisia. Tietoperustan tutkimusten mukaan asiakkaille tärkeitä asioita ravintolavierailuissa ovat hyvä ruoka, miellyttävä palvelu ja viihtyisä ravintolaympäristö. Tuottaakseen asiakkaalle lisäarvoa ja saavuttaakseen kilpailuetua suhteessa muihin, tulee ravintoloiden erottautua ja huomioida yksilöllisiä tarpeita entistä paremmin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja havainnointia. Kysely tehtiin Facebook-kyselynä ilman otantaa tai perusjoukkoa kahdelle eri ryhmälle pienten lasten vanhempia. Kysely oli avoinna 28.3.- 14.4.2019 ja vastaajia oli 118. Havainnointeja tehtiin seitsemän kappaletta 26.4.-15.6.2019 välisenä aikana erityyppisissä ravintoloissa.
Kyselytutkimus osoitti, että pienten lasten perheillä on samoja toiveita ravintoloiden suhteen kuin muillakin ravintoloiden asiakasryhmillä. Tutkimuksen tulokset myötäilevät aikaisemmin tietoperustassa esitettyä; asiakkaat arvostavat hyvää ruokaa, henkilökohtaista ja ystävällistä palvelua sekä viihtyisää ravintolaympäristöä. Kyselytutkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että pienten lasten perheet pitävät lasten annosten kalliita hintoja yhtenä isona asiana, minkä takia ravintoloissa ei vierailla kovin usein. Kyselyn tulosten perusteella muodostettiin havainnointirunko, jonka avulla havainnointia tehtiin. Havainnoinnin päätuloksena kävi ilmi, että ravintoloiden ei juurikaan tarvitse tehdä isoja muutoksia ollakseen lapsiystävällisiä. Suurimmat ongelmat olivat puutteellinen viestintä lapsiperheille ja liian kalliit lasten annokset.
Itse produkti, eli opas löytyy tämän opinnäytetyön liitteistä. Oppaassa on vinkkejä ja ohjeita ravintoloille koskien ruokalistasuunnittelua, hinnoittelua, palvelua, ravintolaympäristöä ja markkinointia. Perheille opas tarjoaa erilaisia hyväksi havaittuja käytännön ohjeita, joiden avulla ravintolavierailu sujuu mukavasti pienten lasten kanssa.
Tietoperustassa perehdytään pienten lasten ravitsemussuosituksiin, lapsiperheille suunnattuun markkinointiin ja kilpailuedun saavuttamiseen ravintola-alalla. Pienten lasten ravitsemussuositukset ovat yllättävän tiukat, mikä antaa oman haasteen ravintoloissa vierailuihin, kuten myös kasvava trendi sormiruokailu. Lapsille markkinoidut tuotteet ovat tutkimusten mukaan usein epäterveellisiä. Lapsuusajan markkinoinnilla saattaa kuitenkin olla kauaskantoisia vaikutuksia, mistä syystä lapsille markkinoitujen ruokatuotteiden tulisi olla ravitsemussuositusten mukaisia. Tietoperustan tutkimusten mukaan asiakkaille tärkeitä asioita ravintolavierailuissa ovat hyvä ruoka, miellyttävä palvelu ja viihtyisä ravintolaympäristö. Tuottaakseen asiakkaalle lisäarvoa ja saavuttaakseen kilpailuetua suhteessa muihin, tulee ravintoloiden erottautua ja huomioida yksilöllisiä tarpeita entistä paremmin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja havainnointia. Kysely tehtiin Facebook-kyselynä ilman otantaa tai perusjoukkoa kahdelle eri ryhmälle pienten lasten vanhempia. Kysely oli avoinna 28.3.- 14.4.2019 ja vastaajia oli 118. Havainnointeja tehtiin seitsemän kappaletta 26.4.-15.6.2019 välisenä aikana erityyppisissä ravintoloissa.
Kyselytutkimus osoitti, että pienten lasten perheillä on samoja toiveita ravintoloiden suhteen kuin muillakin ravintoloiden asiakasryhmillä. Tutkimuksen tulokset myötäilevät aikaisemmin tietoperustassa esitettyä; asiakkaat arvostavat hyvää ruokaa, henkilökohtaista ja ystävällistä palvelua sekä viihtyisää ravintolaympäristöä. Kyselytutkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että pienten lasten perheet pitävät lasten annosten kalliita hintoja yhtenä isona asiana, minkä takia ravintoloissa ei vierailla kovin usein. Kyselyn tulosten perusteella muodostettiin havainnointirunko, jonka avulla havainnointia tehtiin. Havainnoinnin päätuloksena kävi ilmi, että ravintoloiden ei juurikaan tarvitse tehdä isoja muutoksia ollakseen lapsiystävällisiä. Suurimmat ongelmat olivat puutteellinen viestintä lapsiperheille ja liian kalliit lasten annokset.
Itse produkti, eli opas löytyy tämän opinnäytetyön liitteistä. Oppaassa on vinkkejä ja ohjeita ravintoloille koskien ruokalistasuunnittelua, hinnoittelua, palvelua, ravintolaympäristöä ja markkinointia. Perheille opas tarjoaa erilaisia hyväksi havaittuja käytännön ohjeita, joiden avulla ravintolavierailu sujuu mukavasti pienten lasten kanssa.