Mikroyrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen: Näkökulmana asiakasuskollisuus ja sitouttaminen
Köyhäjoki, Tiia (2019)
Köyhäjoki, Tiia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajaorganisaatiolle markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen viestintätoimenpiteiden suunnitelmallisuuden kehittämiseksi. Työn toimeksiantajana toimi taloushallinnon ja kirjanpidon asiantuntijapalveluita tarjoava keskipohjalainen mikroyritys, jolla ei aikaisemmin ole ollut suunnitelmaa markkinointiviestintätoimenpiteille. Toimeksiantajan pyrkimyksenä oli olemassa olevan asiakaskuntansa sitouttamisen sekä asiakasuskollisuuden kehittäminen markkinointiviestinnän avulla.
Työn teoreettinen tietoperusta muodostui markkinointiviestinnän suunnittelua sekä liiketoiminnan asiakaslähtöisyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta. Suunnitelmallisen, kohderyhmän ominaisuudet, toiveet ja tarpeet huomioivalla markkinointiviestinnällä sekä palvelutuotannon asiakaslähtöisyyteen panostamalla organisaation on mahdollista sitouttaa asiakkaitansa sekä lisätä asiakastyytyväisyyttä. Valittua teoreettista viitekehystä käytäntöön soveltamalla sekä toimeksiantajan edustajien kanssa käytyjen kes-kustelun pohjalta toteutettiin erillinen, sähköisessä muodossa toimeksiantajalle luovutettu markkinointiviestintäsuunnitelma.
Työn produktina toimeksiantajalle laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma mahdollistaa suunnitelmallisen sekä asiakaslähtöisen markkinointiviestinnän toteuttamisen. Suunnitelmasta käy ilmi muun muassa toimeksiantajan markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät, kohderyhmille määritellyt sanomat sekä viestintäkanavavalinnat. Se tarjoaa myös ehdotukset mittareista markkinointiviestinnän tehokkuuden sekä tavoitteiden toteutumisen seurantaan.
Suunnitelmallisella markkinointiviestinnällä on mahdollista tehostaa viestintää ja sen vaikuttavuutta sekä lisätä asiakastyytyväisyyttä sekä asiakkaiden sitoutuneisuutta organisaatioon. Se mahdollistaa myös markkinointiviestinnän kustannusten ja tulosten tehokkaan seurannan.
Työn teoreettinen tietoperusta muodostui markkinointiviestinnän suunnittelua sekä liiketoiminnan asiakaslähtöisyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta. Suunnitelmallisen, kohderyhmän ominaisuudet, toiveet ja tarpeet huomioivalla markkinointiviestinnällä sekä palvelutuotannon asiakaslähtöisyyteen panostamalla organisaation on mahdollista sitouttaa asiakkaitansa sekä lisätä asiakastyytyväisyyttä. Valittua teoreettista viitekehystä käytäntöön soveltamalla sekä toimeksiantajan edustajien kanssa käytyjen kes-kustelun pohjalta toteutettiin erillinen, sähköisessä muodossa toimeksiantajalle luovutettu markkinointiviestintäsuunnitelma.
Työn produktina toimeksiantajalle laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma mahdollistaa suunnitelmallisen sekä asiakaslähtöisen markkinointiviestinnän toteuttamisen. Suunnitelmasta käy ilmi muun muassa toimeksiantajan markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät, kohderyhmille määritellyt sanomat sekä viestintäkanavavalinnat. Se tarjoaa myös ehdotukset mittareista markkinointiviestinnän tehokkuuden sekä tavoitteiden toteutumisen seurantaan.
Suunnitelmallisella markkinointiviestinnällä on mahdollista tehostaa viestintää ja sen vaikuttavuutta sekä lisätä asiakastyytyväisyyttä sekä asiakkaiden sitoutuneisuutta organisaatioon. Se mahdollistaa myös markkinointiviestinnän kustannusten ja tulosten tehokkaan seurannan.