Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Diabetesta sairastava lapsi alakoulussa : Opetustunti Otavan koulun opetushenkilökun-nalle

Matilainen, Riina; Mesiäinen, Salla (2019)

 
Avaa tiedosto
Matilainen_Riina.pdf (714.0Kt)
Lataukset: 


Matilainen, Riina
Mesiäinen, Salla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820848
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valikoitui kiinnostuksesta lasten ja nuorten terveyttä ja hyvinvointia kohtaan. Aihe koettiin tärkeäksi diabeteksen yleisyyden ja lisääntyvän sairastuvuuden vuoksi. Koulussa vietetään suuri osa lapsuudesta, minkä vuoksi omahoidon toteutuminen koulupäivän aikana nousee tärkeäksi. Tämän vuoksi kohderyhmäksi valikoitui opetushenkilökunta.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia alakoulun opetushenkilökunnalle opetustunti, jossa käsiteltiin diabetesta sairastavan lapsen huomioimista koulupäivän aikana. Materiaalissa hyödynnettiin viimeisimpiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opetushenkilökunnan tietoisuutta alakouluikäisen lapsen diabeteksen omahoidosta koulupäivän aikana. Tavoitteena oli myös opettajien tietoisuuden lisääminen hälyttävistä oireista sekä lisätä heidän kykyään toimia ajantasaisten toimintamallien mukaisesti. Yhtenä tavoitteena oli ammatillisen osaamisen kehittäminen sekä henkilökohtaisen tiedon syventäminen.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kirjoitettiin hoitotyön näkökulmasta kohderyhmän tarpeet huomioiden. Aihe rajautui tyypin 1 diabeteksen määrittämiseen, lapsen diabeteksen hoitoon ja omahoitoon koulupäivän aikana sekä erityistilanteisiin ja niissä toimimiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin laajasti alan kirjallisuutta, valikoivasti englannin kielisiä lähteitä sekä hyödynnettiin sosiaali- ja terveysministeriön toimintamallia diabetesta sairastavan lapsen koulupäivän aikaisesta hoidosta. Lähteiden etsinnässä käytettiin monia eri tietokantoja sekä löydettyyn tietoon suhtauduttiin kriittisesti.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisena osuutena pidettiin opetustunti koulun opetushenkilökunnalle tyypin 1 diabeteksen omahoidosta koulupäivän aikana. Opetustunnin tukena käytettiin PowerPoint-esitystä, johon kerättiin keskeisimmät asiat aiheesta. Esityksessä huomioitiin kohderyhmän aikaisempi tietämys aiheesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste