Kelpaako Seura? : Case: Suomen Mielenterveysseura
Laurila, Emmi (2011)
Laurila, Emmi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103113052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103113052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä digitaalisia ja sosiaalisen median kanavia kol-mannen sektorin markkinointiviestinnässä. Työn tavoitteena on antaa kehitysehdotuk-sia jo käytössä oleville digitaalisten ja sosiaalisten median kanaville sekä nimetä uusia sosiaalisen median kanavia huomioiden toimeksiantaja ja tämän resurssit. Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointiviestintäprosessia vaiheittain. Työssä syvennytään tar-kemmin digitaalisiin ja sosiaalisen median kanaviin markkinointiviestinnän keinoina.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kansanterveys- ja kansalaisjärjestönä toimiva Suomen Mielenterveysseura. Mielenterveysseuran tavoitteena on lisätä tunnettuuttaan nuorten keskuudessa. Markkinointiviestintää tulisi tehdä mahdollisimman edullisesti ja organi-saatio onkin päätynyt käyttämään digitaalisia ja sosiaalisia kanavia. Sen vuoksi, että nii-den käyttö on jo melko vakiintunut, pyritään tämän työn avulla antamaan kanavien käyttöön kehitysehdotuksia niiden tehostamiseksi sekä nimetään uusia sosiaalisen me-dian kanavia.
Opinnäytetyön tekijä oli työharjoittelussa Suomen Mielenterveysseurassa 10 viikon ajan, jonka aikana tehtiin taustatyötä tähän opinnäytetyöhön. Taustatyöhön lukeutui organisaation toimintaan tutustuminen, sosiaalisen median osittainen toteutus osana työharjoittelua, organisaation henkilöstön haastattelu sekä tärkeimpänä lähdekirjallisuu-teen tutustuminen aiheen tiimoilta.
Lopputuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia sekä nimettiin uusia sosiaalisen median kanavia, huomioiden organisaation resurssit sekä kohderyhmät. Jotta Mielen-terveysseuran toiminta voi jatkua, on nuoria saatava mukaan toimintaan, kehitysehdo-tuksien avulla markkinointia voidaan näissä kanavissa tehostaa entisestään. Erittäin tär-keää on luoda oma strategia kanavien käytölle ja huomioida aina kohderyhmä toimen-piteissä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kansanterveys- ja kansalaisjärjestönä toimiva Suomen Mielenterveysseura. Mielenterveysseuran tavoitteena on lisätä tunnettuuttaan nuorten keskuudessa. Markkinointiviestintää tulisi tehdä mahdollisimman edullisesti ja organi-saatio onkin päätynyt käyttämään digitaalisia ja sosiaalisia kanavia. Sen vuoksi, että nii-den käyttö on jo melko vakiintunut, pyritään tämän työn avulla antamaan kanavien käyttöön kehitysehdotuksia niiden tehostamiseksi sekä nimetään uusia sosiaalisen me-dian kanavia.
Opinnäytetyön tekijä oli työharjoittelussa Suomen Mielenterveysseurassa 10 viikon ajan, jonka aikana tehtiin taustatyötä tähän opinnäytetyöhön. Taustatyöhön lukeutui organisaation toimintaan tutustuminen, sosiaalisen median osittainen toteutus osana työharjoittelua, organisaation henkilöstön haastattelu sekä tärkeimpänä lähdekirjallisuu-teen tutustuminen aiheen tiimoilta.
Lopputuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia sekä nimettiin uusia sosiaalisen median kanavia, huomioiden organisaation resurssit sekä kohderyhmät. Jotta Mielen-terveysseuran toiminta voi jatkua, on nuoria saatava mukaan toimintaan, kehitysehdo-tuksien avulla markkinointia voidaan näissä kanavissa tehostaa entisestään. Erittäin tär-keää on luoda oma strategia kanavien käytölle ja huomioida aina kohderyhmä toimen-piteissä.