Utbildning i positivt hälsobeteende för sjukskötarstuderande
Lundsten, Hedvig (2019)
Lundsten, Hedvig
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111220986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111220986
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att skapa en modell och beslutsstöd för högskolor för att integrera undervisning i positivt hälsobeteende i studieplanen för sjukskötare. Forskningsfrågorna fokuserar på vad positivt hälsobeteende är för sjukskötare, och hur det kan uppnås enligt dem som berörs av ämnet, dvs. sjukskötare. Metoden för studien är en kvalitativ intervjustudie. Tio sjukskötare i arbetslivet svarade på en enkätintervju, samt två sjukskötarstuderande deltog i en intervju. Studiens design är deduktiv innehållsanalys. Resultaten visar att hälsofrämjande faktorer i sjukskötaryrket är fysisk kondition, regelbunden motion, sömn och vila, återhämtning, normalvikt och ett positivt hälsobeteende; t.ex. att undvika rökning och alkohol, samt upprätthålla goda kostvanor. De tillfrågade är övergripande eniga om att studiens syfte är viktigt. Alla anser att ämnet är relevant, och att införande av undervisning i positivt hälsobeteende skulle gynna sjukskötare i arbetslivet. Det som anses behövas under grundutbildningen för sjukskötare är konkreta övningar i återhämtning, avslappning och mindfulness, fysiska övningar/gymnastiktimmar, lektioner i ämnen kring positivt hälsobeteende med betoning på fysiskt välmående, undervisning i vad forskningen säger om ämnet, och uppmuntring till att göra individerna mera medvetna om deras egna hälsa samt kunskap om hjälpmedel på arbetet. Dessutom anser sjukskötarstuderande att utbildningen i positivt hälsobeteende skall bakas in som komplement till den nuvarande studieplanen, utbildningen skall stöda ämnesstudierna och gärna bidra till att förbättra årskursens gruppanda, samt att studerandena skall få kunskap om deras rättigheter, så de inte utnyttjas ute i arbetslivet. Sammanfattning: Utbildning i positivt hälsobeteende behövs och önskas som en del av högskolans grundutbildning för sjukskötare. Den bör införas utan att riskera andra kurser, och utan att studerandenas helhetsbelastning ökar märkbart. Utbildningen skall ordnas på ett konkret sätt som stöder ämnesstudierna.