Kognitiivis-behavioraaliset menetelmät skitsofreniapotilaan hoidossa. Integratiivinen kirjallisuuskatsaus.
Räsänen, Mari (2019)
Räsänen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120934
Tiivistelmä
Psykiatrisen potilaan hoidon ja kuntoutuksen tulisi perustua tieteelliseen näyttöön tai parhaiksi havaittuihin käytäntöihin. Skitsofreniapotilailla on todettu usein olevan erilaisia puutteita kognitiivisissa toiminnoissa. Niiden kuntouttamiseen on kehitetty erilaisia kognitiivis-behavioraalisia menetelmiä, joita on myös tutkittu erilaisissa konteksteissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää skitsofreniapotilaiden hoitoa tuottamalla näyttöön perustuvaa tietoa kehittämistyön tueksi. Tavoitteena on tarkastella kognitiivis-behavioraalisten kuntoutusmenetelmien käyttöä skitsofreniapotilaiden hoidossa etsimällä vastausta siihen, mitä tutkimustuloksia on raportoitu kognitiivis-behavioraalisten menetelmien käytöstä skitsofreniapotilaiden hoidossa.
Työ toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto rajattiin koskemaan aikuisia skitsofreniaa sairastavia potilaita. Tarkasteltavien kognitiivis-behavioraalisten menetelmien rajauksena oli psykoedukaatio, kognitiivinen remediaatio, sosiaalisten taitojen kuntoutus ja metakognitiiivinen kuntoutus. Aineiston haut tehtiin Pub Med-, Medic-, CINAHL- ja Cochrane -tietokantoihin. Lopulliseen aineistoon hyväksyttiin 18 viitettä. Aikarajaus oli 2013-2018. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että kognitiivis-behavioraalisilla kuntoutusmenetelmillä voidaan vaikuttaa positiivisesti skitsofreniaa sairastavan psyykkiseen vointiin, toimintakykyyn ja omiin kokemuksiin hoitoon liittyen. Lisäksi menetelmillä todettiin olevan yleisiä myönteisiä vaikutuksia hoitoon liittyen, kuten esimerkiksi myönteisempi suhtautuminen lääkehoitoon. Tulosten perusteella kognitiivis-behavioraalisilla menetelmillä voidaan vastata Skitsofrenian Käypä hoito -suosituksen tavoitteisiin. Menetelmien käyttöä kannattaa jatkaa ja niiden vaikuttavuutta ja hyötyjen säilymistä tutkia edelleen tarkemmin. Psychiatric care and rehabilitation should always be based on scientific evidence and best practices. Patients with schizophrenia typically have cognitive problems as part of their illness. Several different approaches have been developed to improve cognitive function-ing.
The purpose of the study was to develop the care of patients with schizophrenia by pro-ducing evidence-based information. The aim was to describe cognitive-behavioural meth-ods used with schizophrenic patients. An integrative literature rewiev was used to find out what results are reported about cognitive-behavioral methods used with schizo-phrenic patients.
The study was carried out as qualitative research. The literature search was limited to adult patients with schizophrenia and to four cognitive-behavioural methods that were psychoeducation, cognitive remediation, social skills training and metacognitive training. The 18 articles included in the data were selected from the Pub Med-, Medic-, CINAHL- and Cochrane -databases. The time limitation was that the articles had to be published between 2013 and 2018. Thematizing was used in analysing the data.
The study showed that cognitive-behavioural methods have positive influences on the patients’ mental condition, functional ability and the patients’ own experiences related to care. Cognitive-behavioural methods also had positive influences related to psychiatric care. For example, the patients’ attitudes towards medication were more positive. Based on the results, cognitive-behavioural approaches are in accordance with the current treatment recommendation of schizophrenia. Hence, using cognitive-behavioural meth-ods should be continued. More research on the effectiveness and persistence of the benefits of these methods should be conducted.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää skitsofreniapotilaiden hoitoa tuottamalla näyttöön perustuvaa tietoa kehittämistyön tueksi. Tavoitteena on tarkastella kognitiivis-behavioraalisten kuntoutusmenetelmien käyttöä skitsofreniapotilaiden hoidossa etsimällä vastausta siihen, mitä tutkimustuloksia on raportoitu kognitiivis-behavioraalisten menetelmien käytöstä skitsofreniapotilaiden hoidossa.
Työ toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto rajattiin koskemaan aikuisia skitsofreniaa sairastavia potilaita. Tarkasteltavien kognitiivis-behavioraalisten menetelmien rajauksena oli psykoedukaatio, kognitiivinen remediaatio, sosiaalisten taitojen kuntoutus ja metakognitiiivinen kuntoutus. Aineiston haut tehtiin Pub Med-, Medic-, CINAHL- ja Cochrane -tietokantoihin. Lopulliseen aineistoon hyväksyttiin 18 viitettä. Aikarajaus oli 2013-2018. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että kognitiivis-behavioraalisilla kuntoutusmenetelmillä voidaan vaikuttaa positiivisesti skitsofreniaa sairastavan psyykkiseen vointiin, toimintakykyyn ja omiin kokemuksiin hoitoon liittyen. Lisäksi menetelmillä todettiin olevan yleisiä myönteisiä vaikutuksia hoitoon liittyen, kuten esimerkiksi myönteisempi suhtautuminen lääkehoitoon. Tulosten perusteella kognitiivis-behavioraalisilla menetelmillä voidaan vastata Skitsofrenian Käypä hoito -suosituksen tavoitteisiin. Menetelmien käyttöä kannattaa jatkaa ja niiden vaikuttavuutta ja hyötyjen säilymistä tutkia edelleen tarkemmin.
The purpose of the study was to develop the care of patients with schizophrenia by pro-ducing evidence-based information. The aim was to describe cognitive-behavioural meth-ods used with schizophrenic patients. An integrative literature rewiev was used to find out what results are reported about cognitive-behavioral methods used with schizo-phrenic patients.
The study was carried out as qualitative research. The literature search was limited to adult patients with schizophrenia and to four cognitive-behavioural methods that were psychoeducation, cognitive remediation, social skills training and metacognitive training. The 18 articles included in the data were selected from the Pub Med-, Medic-, CINAHL- and Cochrane -databases. The time limitation was that the articles had to be published between 2013 and 2018. Thematizing was used in analysing the data.
The study showed that cognitive-behavioural methods have positive influences on the patients’ mental condition, functional ability and the patients’ own experiences related to care. Cognitive-behavioural methods also had positive influences related to psychiatric care. For example, the patients’ attitudes towards medication were more positive. Based on the results, cognitive-behavioural approaches are in accordance with the current treatment recommendation of schizophrenia. Hence, using cognitive-behavioural meth-ods should be continued. More research on the effectiveness and persistence of the benefits of these methods should be conducted.