Markkinoinnin automaation hyödyntäminen asiakkuudenhallinnassa
Hakala, Markus (2019)
Hakala, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321158
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Cloudriven Oy oli ottanut jo aiemmin käyttöön markkinoinnin automaatiojärjestelmän, joten työssä ei oteta kantaa valitun järjestelmän vaihtoehtoihin, vaan tutkitaan nykyisen järjestelmän hyödyntämistä. Työtä tarkastellaan markkinoinnin automaation kanssa työskentelevän henkilön näkökulmasta ja lähtökohtana on oma rooli järjestelmän pääkäyttäjänä.
Opinnäytteen tietoperusta käsittelee markkinoinnin teoriaa, markkinoinnin ja myynnin murrosta sekä esittelee asiakkaan ostopolkua. Tietoperustassa käydään myös läpi markkinoinnin automaatiota, esitellään suurimmat markkinoinnin automaation tekijät sekä käydään läpi kohdeyrityksessä käytettävää automaatiojärjestelmää.
Toiminnallisessa osuudessa on kuvattu automatisoitu kutsuprosessi kohdeyrityksen aamiaistilaisuuteen ja vertailtu siihen käytettävää työvaiheiden määrää manuaalisen ja automatisoidun prosessin välillä. Tuloksena oli selkeä työvaiheiden määrän väheneminen ja tehokkaampi toiminta käytettäessä automatisoitua prosessia. Kampanjassa yhdistettiin markkinoinnin automaatio- ja asiakkuudenhallintajärjestelmän välistä tietoa.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty toiminnallista tutkimusmenetelmää, koska tavoitteena oli saada markkinoinnin automaatiojärjestelmän hyödyt paremmin jokapäiväiseen työhön. Lopputuloksesta muodostui malli kampanja-automaatiolle, jota voidaan jatkokäyttöä varten jalostaa ja kehittää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että automatisoidun kutsuprosessin käynnistämiseen tarvitaan hetkellisesti isompi työpanos kuin manuaalisen prosessin käynnistämiseen. Jatkossa automatisoidun prosessin hyödyt ilmenevät kuitenkin työmäärän selvällä vähenemisellä verrattuna manuaaliseen prosessiin.
Opinnäytteen tietoperusta käsittelee markkinoinnin teoriaa, markkinoinnin ja myynnin murrosta sekä esittelee asiakkaan ostopolkua. Tietoperustassa käydään myös läpi markkinoinnin automaatiota, esitellään suurimmat markkinoinnin automaation tekijät sekä käydään läpi kohdeyrityksessä käytettävää automaatiojärjestelmää.
Toiminnallisessa osuudessa on kuvattu automatisoitu kutsuprosessi kohdeyrityksen aamiaistilaisuuteen ja vertailtu siihen käytettävää työvaiheiden määrää manuaalisen ja automatisoidun prosessin välillä. Tuloksena oli selkeä työvaiheiden määrän väheneminen ja tehokkaampi toiminta käytettäessä automatisoitua prosessia. Kampanjassa yhdistettiin markkinoinnin automaatio- ja asiakkuudenhallintajärjestelmän välistä tietoa.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty toiminnallista tutkimusmenetelmää, koska tavoitteena oli saada markkinoinnin automaatiojärjestelmän hyödyt paremmin jokapäiväiseen työhön. Lopputuloksesta muodostui malli kampanja-automaatiolle, jota voidaan jatkokäyttöä varten jalostaa ja kehittää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että automatisoidun kutsuprosessin käynnistämiseen tarvitaan hetkellisesti isompi työpanos kuin manuaalisen prosessin käynnistämiseen. Jatkossa automatisoidun prosessin hyödyt ilmenevät kuitenkin työmäärän selvällä vähenemisellä verrattuna manuaaliseen prosessiin.