Katetrointitaidon oppiminen : opetusvideo virtsarakon katetroinnista sairaanhoitajaopiskelijoille
Malinen, Anni; Siik, Ida-Maria (2019)
Malinen, Anni
Siik, Ida-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221065
Tiivistelmä
Katetroidessa on tärkeää valmistautua hyvin keräämällä oikeat välineet ja asetella ne ergonomisesti. Aseptiikka tulee huomioida jokaisessa vaiheessa, jotta vältytään kontaminaatiosta johtuvista komplikaatioista. Kestokatetrointi tehdään steriilisti, kertakatetrointi taas puhtaasti steriilein välinein. Toimenpiteen jälkeen on muistettava kirjata pääkohdat.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo kerta- ja kestokatetroinnista Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Tehtävänä oli vastata kysymyksiin, miten kestokatetroidaan miespotilas, miten kertakatetroidaan naispotilas ja millainen on hyvä opetusvideo.
Opinnäytetyön tuotoksena laaditut videot ovat yksinkertaisia, mutta kuitenkin informatiivisia. Niihin on tiivistetty opetettavan asian ydinaines ja niissä on tietty harkittu sanoma. Videot ovat suoraviivaisia, jonka vuoksi ne on katsottava alusta loppuun. Tämän vuoksi videot ovat lyhyitä, ja niitä tehtiin kaksi. Halusimme myös esitellä molempien sukupuolien anatomiaan liittyvät erot ja katetrointitapoihin liittyvät erityispiirteet. Ensimmäisessä videossa demonstroidaan kuinka hoitaja kertakatetroi naispotilaan virtsarakon. Toisessa osuudessa kaksi hoitajaa kestokatetroivat miespotilaan.
Työn tavoitteena on tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden katetrointitaitojen oppimista. Opiskelija saa lisää tietoa katetroinnista, jolloin hän on valmiimpi harjoittamaan kädentaitojaan. Tulevaisuudessa toivomme videoiden olevan osana uuden taidon opettamista. Ne vahvistavat opiskelijoiden oppimista, sekä toimivat myös tehokkaana kertausmateriaalina katetrointitaitoon jo harjaantuneille opiskelijoille ja ammattilaisille. Jatkossa voidaan tutkia videoiden katselun vaikutusta uuden taidon oppimiseen, verrattuna tyypilliseen luokkahuone opetuksen jälkeiseen oppimiseen.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo kerta- ja kestokatetroinnista Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Tehtävänä oli vastata kysymyksiin, miten kestokatetroidaan miespotilas, miten kertakatetroidaan naispotilas ja millainen on hyvä opetusvideo.
Opinnäytetyön tuotoksena laaditut videot ovat yksinkertaisia, mutta kuitenkin informatiivisia. Niihin on tiivistetty opetettavan asian ydinaines ja niissä on tietty harkittu sanoma. Videot ovat suoraviivaisia, jonka vuoksi ne on katsottava alusta loppuun. Tämän vuoksi videot ovat lyhyitä, ja niitä tehtiin kaksi. Halusimme myös esitellä molempien sukupuolien anatomiaan liittyvät erot ja katetrointitapoihin liittyvät erityispiirteet. Ensimmäisessä videossa demonstroidaan kuinka hoitaja kertakatetroi naispotilaan virtsarakon. Toisessa osuudessa kaksi hoitajaa kestokatetroivat miespotilaan.
Työn tavoitteena on tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden katetrointitaitojen oppimista. Opiskelija saa lisää tietoa katetroinnista, jolloin hän on valmiimpi harjoittamaan kädentaitojaan. Tulevaisuudessa toivomme videoiden olevan osana uuden taidon opettamista. Ne vahvistavat opiskelijoiden oppimista, sekä toimivat myös tehokkaana kertausmateriaalina katetrointitaitoon jo harjaantuneille opiskelijoille ja ammattilaisille. Jatkossa voidaan tutkia videoiden katselun vaikutusta uuden taidon oppimiseen, verrattuna tyypilliseen luokkahuone opetuksen jälkeiseen oppimiseen.