Tapahtuman digitaalinen markkinointiviestintä : Case: Power Cup Rovaniemi 2019
Hiltunen, Veera (2019)
Hiltunen, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421167
Tiivistelmä
Power Cup on maailman suurin lasten ja nuorten lentopalloturnaus. Turnaus järjestetään vuosittain vaihtuvilla paikkakunnilla yhteistyössä Suomen Lentopalloliiton ja isäntäpaikkakunnan seurojen kanssa. Tapahtumaa on järjestetty jo vuodesta 1985, jonka aikana osallistujamäärät ovat kasvaneet huimasti. Työn toimeksiantajana toimi rovaniemeläinen tyttö- ja naislentopallon erikoisseura Woman Volley.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Power Cup Rovaniemen 2019 digitaalinen markkinointiviestintä toimi. Onnistumista mitattiin kävijän näkökulmasta, miten tavoitellut teemat näkyivät markkinointiviestinnässä sekä kuinka tapahtumakävijät tavoitettiin digitaalisessa mediassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka laadittiin Webropol-kyselytyökalulla. Kysely toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla 8.–22.6.2019. Aineistoa kerättiin tapahtumassa paikan päällä sekä Power Cupin Facebook-sivuilla. Kyselyyn vastasi 243 henkilöä.
Tulosten perusteella turnauksen digitaalista markkinointiviestintää voidaan pitää onnistuneena. Viestintäsuunnitelmassa tavoitellut teemat kuvasivat vastaajien mielestä tapahtumaa, ja vastaajien mielikuvat olivat positiivisia tapahtumasta. Sosiaalisen median kanavista parhaiten kävijät tavoittivat Facebook ja Instagram. Verkkosivustoista tapahtuman omat verkkosivut nousivat ylitse muiden.
Tuloksia voidaan hyödyntää tulevissa Power Cup -turnauksissa sekä myös pienemmissä lentopalloturnauksissa ja urheilutapahtumissa. Tulokset antavat suuntaa esimerkiksi oikean kanavan valintaan ja markkinointiviestin kohdentamiseen tietylle segmentille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Power Cup Rovaniemen 2019 digitaalinen markkinointiviestintä toimi. Onnistumista mitattiin kävijän näkökulmasta, miten tavoitellut teemat näkyivät markkinointiviestinnässä sekä kuinka tapahtumakävijät tavoitettiin digitaalisessa mediassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka laadittiin Webropol-kyselytyökalulla. Kysely toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla 8.–22.6.2019. Aineistoa kerättiin tapahtumassa paikan päällä sekä Power Cupin Facebook-sivuilla. Kyselyyn vastasi 243 henkilöä.
Tulosten perusteella turnauksen digitaalista markkinointiviestintää voidaan pitää onnistuneena. Viestintäsuunnitelmassa tavoitellut teemat kuvasivat vastaajien mielestä tapahtumaa, ja vastaajien mielikuvat olivat positiivisia tapahtumasta. Sosiaalisen median kanavista parhaiten kävijät tavoittivat Facebook ja Instagram. Verkkosivustoista tapahtuman omat verkkosivut nousivat ylitse muiden.
Tuloksia voidaan hyödyntää tulevissa Power Cup -turnauksissa sekä myös pienemmissä lentopalloturnauksissa ja urheilutapahtumissa. Tulokset antavat suuntaa esimerkiksi oikean kanavan valintaan ja markkinointiviestin kohdentamiseen tietylle segmentille.