Henkilökohtainen avustaja ammattina : kokemuksia uudesta henkilökohtaisen avustajan koulutuksesta
Viitanen, Marjo (2019)
Viitanen, Marjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421177
Tiivistelmä
Henkilökohtainen avustaja toimii vaikeasti vammaisen henkilön avustajana monissa arjen tilanteissa. Työhön ei vaadita tiettyä koulutusta tai pätevyyttä. Aiempien tutkimusten pohjalta koulutustarve työhön kuitenkin on noussut esille. Vuoden 2018 alusta on tullut uusi puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan tutkinnon osa henkilökohtaisena avustajana toimiminen vastaamaan tähän koulutus tarpeeseen. Med Group Oy on lähtenyt oppisopimuksella kouluttamaan työntekijöitään tähän yhteistyössä Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen kanssa. Tämän opinnäytetyön oli tarkoitus tutkia kahden opiskelijaryhmän sekä heidän esimiestensä näkökulmasta koulutuksen tarpeellisuutta henkilökohtaisen avustajan työhön sekä kokemuksia uudesta koulutuksesta, koulutuksen ammattitaitovaatimusten toteutumista sekä löytää kehittämisnäkökulmia uuteen koulutukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyötä varten kahden opiskelijaryhmän kokemuksista kerättiin tietoa kyselykaavakkeen muodossa opintojen loppuvaiheessa. Lisäksi haastateltiin kolmea tiimiesimiestä Med Group Oy:ltä. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu profession, hoivan ammatillistumisen sekä henkilökohtaisen avustajan koulutuksen pohjalle.
Opinnäytetyön tulosten perusteella opiskelijat ja esimiehet kokivat koulutuksen tärkeänä henkilökohtaisen avustajan työhön. Varsinkin silloin, kun henkilöllä ei ollut aiempaa koulutusta tai kokemusta alalta. Kokemukset uudesta koulutuksesta olivat positiivisia ja koulutus vastasi hyvin sille asetettuja ammattitaitovaatimuksia. Kehittämisnäkökulmasta tulosten pohjalta olisi hyvä kiinnittää enemmän huomiota opiskelijoiden aiemman osaamisen huomioimiseen koulutuksessa. Lähipäivien määrän lisääminen sekä hoitotaitojen, apuvälineiden ja vammaisia koskevan lainsäädännön käsittelyyn käytettyä aikaa tulisi lisätä. Ylläpitosiivousta ja tekstiilienhuolto osuutta tulisi kehittää enemmän kodinomaiseen ympäristöön soveltuvaksi. Näyttöjen suoritusta tulisi mahdollistaa aikataulultaan joustavammiksi. Vertaistuen ja työelämä yhteistyön jatkuva kehittäminen opiskelijoiden tueksi olisi myös tulosten pohjalta tärkeää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyötä varten kahden opiskelijaryhmän kokemuksista kerättiin tietoa kyselykaavakkeen muodossa opintojen loppuvaiheessa. Lisäksi haastateltiin kolmea tiimiesimiestä Med Group Oy:ltä. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu profession, hoivan ammatillistumisen sekä henkilökohtaisen avustajan koulutuksen pohjalle.
Opinnäytetyön tulosten perusteella opiskelijat ja esimiehet kokivat koulutuksen tärkeänä henkilökohtaisen avustajan työhön. Varsinkin silloin, kun henkilöllä ei ollut aiempaa koulutusta tai kokemusta alalta. Kokemukset uudesta koulutuksesta olivat positiivisia ja koulutus vastasi hyvin sille asetettuja ammattitaitovaatimuksia. Kehittämisnäkökulmasta tulosten pohjalta olisi hyvä kiinnittää enemmän huomiota opiskelijoiden aiemman osaamisen huomioimiseen koulutuksessa. Lähipäivien määrän lisääminen sekä hoitotaitojen, apuvälineiden ja vammaisia koskevan lainsäädännön käsittelyyn käytettyä aikaa tulisi lisätä. Ylläpitosiivousta ja tekstiilienhuolto osuutta tulisi kehittää enemmän kodinomaiseen ympäristöön soveltuvaksi. Näyttöjen suoritusta tulisi mahdollistaa aikataulultaan joustavammiksi. Vertaistuen ja työelämä yhteistyön jatkuva kehittäminen opiskelijoiden tueksi olisi myös tulosten pohjalta tärkeää.