"Hyödyn somesta, että pysyn ajan tasalla" : ikääntyvien 35 - 65 -vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien sosiaalisen median käytön ja käyttötaitojen kartoitus
Tuominen, Tomi; Koski, Jari (2019)
Tuominen, Tomi
Koski, Jari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521275
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalalla digitaaliset palvelut ovat nousseet näkyvään rooliin pohdittaessa uusia tapoja tuottaa palveluita tasalaatuisesti asiakkaille. Digipalveluiden käyttö onkin yleistynyt tarjonnan kasvun myötä, mutta samalla esiin on noussut huoli siitä, kuinka hyvin digitaalisesti tuotettujen palveluiden avulla kyetään palvelemaan kaikkia asiakasryhmiä. Tutkimuksissa on osoitettu pitkäaikaistyöttömien olevan yksi ryhmä, jolla on havaittu olevan haasteita digitaalisten palveluiden käytössä. Kysymys siitä, synnyttääkö palveluiden siirtyminen verkkoon eriarvoistumista palveluita käyttävien asiakkaiden keskuudessa, on aiheellinen, sillä on todettu, että muutenkin heikossa asemassa olevat asiakkaat ovat samalla myös niitä, jotka käyttävät digitaalisia palveluita keskimääräistä vähemmän. Syitä käytön vähyydelle on useita. Taloudellisten syiden ohella myös muun muassa osaamisen, kiinnostuksen ja epäluulon on nähty rajoittavan digipalveluiden käyttöä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kyselyiden ja haastattelujen avulla ikääntyvien eli 35-65 -vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien sosiaalisen median käyttöä ja käyttötaitoja. Pyrkimyksenä tässä työssä on nostaa esiin havaintoja siitä, miten kohderyhmä kokee sähköisen median käytön sekä digitaalisen ympäristön ylipäätään. Pohja-ajatuksena työssä on, että sosiaalisen median käytön kartoittamisen kautta avautuu väylä myös pohtia, millä tavalla kohderyhmä ajattelee laajemminkin digitaalisesti tuotetuista palveluista. Tutkimus tehtiin toimeksiantona sosiaali- ja terveysalan yhdistys Turun Seudun TST ry:n Viuhka hankkeelle.
Tarkoituksena työssä on selvittää, millaisia digivalmiuksia kohderyhmän piiristä nousee esiin ja vastata kysymyksiin mitkä syyt mahdollisesti rajoittavat sosiaalisen median käyttöä. Tutkimuksista saadun tiedon ja ymmärryksen pohjalta työssä luodaan kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, sekä pyritään vastaamaan siihen, mitä toimijan olisi tärkeää huomioida sähköistä toimintaa kehittäessään. In context of social- and healthcare sector dicussion of how to produce new services in conformity with every qlient digital services plays a distinguishable role. As the amount of application have expanded, also the use of digital services have increased. However at the same time concern for digital services possibilities to serve everybody equally has rised. Recent studies has shown that long-term unemployees are among the groups that find difficulties using digitally produced servicies. Question about will transferring social services into digital form also generates inequality is justifiable. It has been showed that socio-economically excluded are often also those who use digital services less than average. There are plenty of reasons for that. Along with economic reasons also lack of interest and suspicion are to be taken in consideration.
In this study our aim is to survey the appliance of social media among aging 35-65 –years old long term unemployees and to raise up observations using methods like interview and enquiry about how the group in focus experiences the use of social media and digital environment in general. Our main idea is that appliance of social media among aging long-term unemployees reveals also ideas of how this particular group widely sees the meaning of services that are produced digitally. This study is made for the Viuhka-project that is part of the TST ry that is association in social- and healtcare sector in Turku.
In this study we produce developeble ideas about what one should take in mind when attempt to create contact to long term unemployees by using social media as instrument based on our discoveries during the studying process.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kyselyiden ja haastattelujen avulla ikääntyvien eli 35-65 -vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien sosiaalisen median käyttöä ja käyttötaitoja. Pyrkimyksenä tässä työssä on nostaa esiin havaintoja siitä, miten kohderyhmä kokee sähköisen median käytön sekä digitaalisen ympäristön ylipäätään. Pohja-ajatuksena työssä on, että sosiaalisen median käytön kartoittamisen kautta avautuu väylä myös pohtia, millä tavalla kohderyhmä ajattelee laajemminkin digitaalisesti tuotetuista palveluista. Tutkimus tehtiin toimeksiantona sosiaali- ja terveysalan yhdistys Turun Seudun TST ry:n Viuhka hankkeelle.
Tarkoituksena työssä on selvittää, millaisia digivalmiuksia kohderyhmän piiristä nousee esiin ja vastata kysymyksiin mitkä syyt mahdollisesti rajoittavat sosiaalisen median käyttöä. Tutkimuksista saadun tiedon ja ymmärryksen pohjalta työssä luodaan kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, sekä pyritään vastaamaan siihen, mitä toimijan olisi tärkeää huomioida sähköistä toimintaa kehittäessään.
In this study our aim is to survey the appliance of social media among aging 35-65 –years old long term unemployees and to raise up observations using methods like interview and enquiry about how the group in focus experiences the use of social media and digital environment in general. Our main idea is that appliance of social media among aging long-term unemployees reveals also ideas of how this particular group widely sees the meaning of services that are produced digitally. This study is made for the Viuhka-project that is part of the TST ry that is association in social- and healtcare sector in Turku.
In this study we produce developeble ideas about what one should take in mind when attempt to create contact to long term unemployees by using social media as instrument based on our discoveries during the studying process.