Makupankin kehittäminen osana Alkon liiketoimintaa: Kyselytutkimus alkolaisten mielipiteistä
Westerholm, Juha (2019)
Westerholm, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111621322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111621322
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Makupankin roolia Alkon liiketoiminnassa. Opinnäytetyö on tehty kirjoittajan työnantajalle Alko Oy:lle. Makupankki on Alkon kehittämä ohjelma, johon alkolaiset kirjaavat maistamiaan tuotteita systemaattisesti. Makupankista ei ole aiemmin tehty tutkimusta, joten tämä opinnäytetyö on ensimmäinen, jossa Makupankkia tutkitaan tarkemmin.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin alkolaisten mielipiteitä työvälineestä, sen käytöstä ja hyödyllisyydestä oppimisen kannalta. Positiivisten ja negatiivisten löydösten lisäksi kyselytutkimuksen tuloksia vertailtiin myös vastaajien työssäoloajan mukaan. Kyselyn avoimista vastauksista tehtiin tekstianalyysi ja analyysin perusteella tunnistettiin keskeiset vahvuudet ja kehittämistarpeet. Opinnäytetyössä tutkittiin myös Makupankkiin tallennettua informaatiota. Opinnäytetyön tietoperusta koostui tiedosta, tiedolla johtamisesta, älykkäästä pääomasta sekä kyselytutkimuksen teoriasta.
Kyselytutkimuksen otoskoko oli riittävä ja tulokset yleistettävissä. Makupankki sai kouluarvosanalla mitattuna keskiarvoksi 8,19. 91 % vastaajista piti Makupankkia hyödyllisenä oppimisen työvälineenä. Vastaajien mielestä muun muassa tuotetiedot olivat kattavia ja sisältö monipuolista. Vastaajat, jotka eivät kokeneet Makupankkia hyödyllisenä kritisoivat esimerkiksi työvälineen teknisiä ominaisuuksia kuten hakutoiminnallisuuksia.
Työvälineeseen tallennettua informaatiota voitaisiin hyödyntää monin tavoin esimerkiksi osaamisen kehittämisessä ja maistettavien tuotteiden koordinoinnissa. Tiedolla johtamisen periaatteet eivät kaikilta osin toteudu Makupankin käytössä ja kehittämisessä. The aim of this thesis was to study the role of Makupankki in the development of Alko’s business. This thesis was conducted for the writer’s employer Alko Inc. Makupankki is a software developed by Alko to capture product tasting notes created by the personnel. Thus far, this thesis is the first study on Makupankki.
As a first study, a survey study has been made to gain understanding about the users’ opinions regarding the usage and the benefits of Makupankki to the learning experience of the personnel. In addition to the positive and negative findings the results were also analyzed comparing the employment time of the participants. A text analysis was conducted from the open answers given by the participants to the survey. This helped to define essential strengths and weaknesses. The information stored in Makupankki was also studied in this thesis. Knowledge, knowledge management, intellectual capital and survey study theory formed the basis of the knowledge base.
The sample size of the survey study was adequate and the results could be generalized to all Alko employees. Makupankki received an average school grade of 8,19. 91 per cent of the respondents thought that Makupankki was a useful learning tool. For example, product information was perceived as comprehensive and the content stored in Makupankki was versatile. The respondents who did not find Makupankki useful thought that the technical properties like search functions should be further developed.
The information stored in Makupankki could be utilized in many ways, for example in human resource development and in the coordination of product tastings. Knowledge management practices are inadequately implemented in the usage and development of Makupankki.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin alkolaisten mielipiteitä työvälineestä, sen käytöstä ja hyödyllisyydestä oppimisen kannalta. Positiivisten ja negatiivisten löydösten lisäksi kyselytutkimuksen tuloksia vertailtiin myös vastaajien työssäoloajan mukaan. Kyselyn avoimista vastauksista tehtiin tekstianalyysi ja analyysin perusteella tunnistettiin keskeiset vahvuudet ja kehittämistarpeet. Opinnäytetyössä tutkittiin myös Makupankkiin tallennettua informaatiota. Opinnäytetyön tietoperusta koostui tiedosta, tiedolla johtamisesta, älykkäästä pääomasta sekä kyselytutkimuksen teoriasta.
Kyselytutkimuksen otoskoko oli riittävä ja tulokset yleistettävissä. Makupankki sai kouluarvosanalla mitattuna keskiarvoksi 8,19. 91 % vastaajista piti Makupankkia hyödyllisenä oppimisen työvälineenä. Vastaajien mielestä muun muassa tuotetiedot olivat kattavia ja sisältö monipuolista. Vastaajat, jotka eivät kokeneet Makupankkia hyödyllisenä kritisoivat esimerkiksi työvälineen teknisiä ominaisuuksia kuten hakutoiminnallisuuksia.
Työvälineeseen tallennettua informaatiota voitaisiin hyödyntää monin tavoin esimerkiksi osaamisen kehittämisessä ja maistettavien tuotteiden koordinoinnissa. Tiedolla johtamisen periaatteet eivät kaikilta osin toteudu Makupankin käytössä ja kehittämisessä.
As a first study, a survey study has been made to gain understanding about the users’ opinions regarding the usage and the benefits of Makupankki to the learning experience of the personnel. In addition to the positive and negative findings the results were also analyzed comparing the employment time of the participants. A text analysis was conducted from the open answers given by the participants to the survey. This helped to define essential strengths and weaknesses. The information stored in Makupankki was also studied in this thesis. Knowledge, knowledge management, intellectual capital and survey study theory formed the basis of the knowledge base.
The sample size of the survey study was adequate and the results could be generalized to all Alko employees. Makupankki received an average school grade of 8,19. 91 per cent of the respondents thought that Makupankki was a useful learning tool. For example, product information was perceived as comprehensive and the content stored in Makupankki was versatile. The respondents who did not find Makupankki useful thought that the technical properties like search functions should be further developed.
The information stored in Makupankki could be utilized in many ways, for example in human resource development and in the coordination of product tastings. Knowledge management practices are inadequately implemented in the usage and development of Makupankki.