Finanssialan opiskelijoiden odotukset tulevaisuuden työelämästä työhyvinvoinnin näkökulmasta
Pohjanrinne, Petra (2019)
Pohjanrinne, Petra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111621324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111621324
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelman opiskelijoiden odotuksia finanssialan työhyvinvoinnista. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin finanssialan opiskelijoiden odotuksia siitä, millaisia työskentelyolosuhteita he arvostavat. Näillä tiedoilla finanssialan yritykset voivat kehittää työnantajakuvaansa työhyvinvoinnin osalta. Tutkimus tuo myös esiin opiskelijoiden näkemyksiä ja mielikuvia työhyvinvoinnista finanssialalla.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin 2.9.-18.9.2019 Haaga-Helia ammattikorkeakoulun finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelmassa vuonna 2017-2019 aloittaneille opiskelijoille. Kyselyn vastausprosentti oli 54. Päätutkimuskysymyksenä tutkimuksessa oli, että mitä odotuksia finanssialan opiskelijoilla on finanssialan työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa tutkittiin myös, mitä työhyvinvointi merkitsee finanssialan opiskelijoille, mikä huolestuttaa opiskelijoita työhyvinvoinnissa, mitä opiskelijat ovat valmiita tekemään huolehtiakseen omasta työhyvinvoinnistaan, miten yritysten tulisi opiskelijoiden mielestä huolehtia työntekijöidensä työhyvinvoinnista ja miten esimiehen tulisi opiskelijoiden mielestä tukea työhyvinvointia.
Vastaajista 45 prosenttia oli sitä mieltä, että finanssialalla voidaan hyvin töissä, kun taas 23 prosenttia vastaajista epäili finanssialan rasittavan työhyvinvointia. Työhyvinvointi merkitsi opiskelijoille sitä, että he viihtyvät työyhteisössään ja että elämässä riittää tarpeeksi stressitöntä vapaa-aikaa. Eniten opiskelijoita huoletti finanssialan työhyvinvoinnissa stressi työstä, pitkäaikainen epävarmuus työn jatkumisesta ja digitalisaatio. Omasta hyvinvoinnistaan kyselyn vastaajat huolehtivat asettamalla itselleen tavoitteita ja mahdollisista epäonnistumisista huolimatta he pyrkivät saavuttamaan ne.
Kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden mielestä työnantajan tärkein tehtävä on huolehtia henkilöstön kouluttamisesta, kehittää työntekijöiden välistä vuorovaikutusta muun muassa hyvillä rekrytointivalinnoilla sekä joustaa etätyön ja lomien suhteen. Erityisesti urakehitysmahdollisuudet ja palkka toimivat hyvinä motivaattoreina opiskelijoille. Opiskelijoiden mielestä esimiehen tärkein tehtävä on osoittaa arvostusta työntekijöitä kohtaan sekä luottaa työntekijään ja hänen tekemisiinsä. Lisäksi he korostivat, että esimiehen tulee olla luottamuksen arvoinen.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin 2.9.-18.9.2019 Haaga-Helia ammattikorkeakoulun finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelmassa vuonna 2017-2019 aloittaneille opiskelijoille. Kyselyn vastausprosentti oli 54. Päätutkimuskysymyksenä tutkimuksessa oli, että mitä odotuksia finanssialan opiskelijoilla on finanssialan työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa tutkittiin myös, mitä työhyvinvointi merkitsee finanssialan opiskelijoille, mikä huolestuttaa opiskelijoita työhyvinvoinnissa, mitä opiskelijat ovat valmiita tekemään huolehtiakseen omasta työhyvinvoinnistaan, miten yritysten tulisi opiskelijoiden mielestä huolehtia työntekijöidensä työhyvinvoinnista ja miten esimiehen tulisi opiskelijoiden mielestä tukea työhyvinvointia.
Vastaajista 45 prosenttia oli sitä mieltä, että finanssialalla voidaan hyvin töissä, kun taas 23 prosenttia vastaajista epäili finanssialan rasittavan työhyvinvointia. Työhyvinvointi merkitsi opiskelijoille sitä, että he viihtyvät työyhteisössään ja että elämässä riittää tarpeeksi stressitöntä vapaa-aikaa. Eniten opiskelijoita huoletti finanssialan työhyvinvoinnissa stressi työstä, pitkäaikainen epävarmuus työn jatkumisesta ja digitalisaatio. Omasta hyvinvoinnistaan kyselyn vastaajat huolehtivat asettamalla itselleen tavoitteita ja mahdollisista epäonnistumisista huolimatta he pyrkivät saavuttamaan ne.
Kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden mielestä työnantajan tärkein tehtävä on huolehtia henkilöstön kouluttamisesta, kehittää työntekijöiden välistä vuorovaikutusta muun muassa hyvillä rekrytointivalinnoilla sekä joustaa etätyön ja lomien suhteen. Erityisesti urakehitysmahdollisuudet ja palkka toimivat hyvinä motivaattoreina opiskelijoille. Opiskelijoiden mielestä esimiehen tärkein tehtävä on osoittaa arvostusta työntekijöitä kohtaan sekä luottaa työntekijään ja hänen tekemisiinsä. Lisäksi he korostivat, että esimiehen tulee olla luottamuksen arvoinen.