Terveysalan opiskelijoiden suhtautuminen influenssarokotuksiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
Ruhtinas, Pekka (2019)
Ruhtinas, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521299
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Mikkelin kampuksen terveysalan opiskelijoiden suhtautumista influenssarokotteeseen. Vuoden 2018 alussa astui voimaan uusi tartuntatautilaki, joka velvoitti riskiryhmien kanssa työskentelevän terveydenhuollon henkilökunnan ja opiskelijat ottamaan vuosittaisen influenssarokotteen. Uusi laki aiheutti runsaasti keskustelua niin alan sisällä kuin mediassa. Osa hoitohenkilökunnasta asettui jopa vastustamaan influenssarokotetta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää määrällisesti terveysalan opiskelijoiden suhtautumista influenssarokotteeseen. Tutkimus selvitti, kuinka opiskelijat suhtautuvat influenssarokotteeseen ja kuinka aikaisempi koulutustausta sekä suoritetut opinnot vaikuttavat suhtautumiseen. Työhypoteesina oli, että ammattikorkeakoulun näyttöön perustuva opetus sekä suoritetut rokotusopinnot vaikuttaisivat positiivisesti opiskelijoiden suhtautumiseen influenssarokotteeseen. Aineiston keruu toteutettiin maaliskuussa 2018. Mittarina käytettiin paperista kyselylomaketta, joka luotiin kerätyn teoreettisen viitekehyksen ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Kyselyn otos oli n=175. Aineiston analyysissä käytettiin SPSS-ohjelmistoa, jonka avulla mittarin tulokset kvantifioitiin ja taulukoitiin tarkastelua varten. Mikkelin kampuksen terveysalan opiskelijat suhtautuivat positiivisesti influenssarokotteeseen. Vain kahdeksan prosenttia vastaajista kertoi suhtautuvansa rokotteeseen negatiivisesti. Tuloksessa suoritetut ammattikorkeakouluopinnot vaikuttivat suoraan verrannollisesti positiiviseen suhtautumiseen influenssarokotetta kohtaan. Mitä enemmän opiskelijalla oli suoritettuja opintoja takanaan, sitä positiivisempi suhtautuminen oli. Myös suoritetut rokotusosaamisen opinnot vaikuttivat suoraan positiivisempaan suhtautumiseen influenssarokotetta kohtaan. Tulos oli työhypoteesin mukainen viitaten ammattikorkeakouluopintojen tavoitteeseen kasvattaa näyttöön perustuvaa osaamista ja kriittistä tiedonhankintaa. Jatkossa tutkimus on mahdollista toistaa esimerkiksi toisella Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kampuksella, jotta sen toistettavuutta saadaan kasvatettua. Jatkoaiheena nousee mahdollisuus tutkia erikseen sairaanhoitajaopiskelijoiden ja terveydenhoitajaopiskelijoiden suhtautumista influenssarokotteeseen ja siinä havaittavia eroja. Myös aikaisemman koulutuksen vähäinen vaikutus suhtautumiseen influenssarokotteeseen nostaa esiin tarpeen toteuttaa vastaava tutkimus sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa suorittaville.