Stress inom småbarnspedagogiken
Sundbäck, Pamela (2019)
Sundbäck, Pamela
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421221
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten stressiin voidaan puuttua varhaiskasvatuksen pedagogiikassa, yhden – viiden vuoden ikäisten lasten keskuudessa. Kirjailija on käsitellyt stressiä kouluttajan näkökulmasta, mikä tarkoittaa että työ on rajoittunut siihen, kuinka tarkastella stressiä ja hallita sitä varhaiskasvatuksessa. Teoriaosassa käsitellään stressiä, lasten stressiä ja varhaiskasvatuksen stressitekijöitä. Teoriaosassa kuvataan myös varhaiskasvatuksen stressin hallinta, yhteys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen pedagogiikassa lapsille sekä ennaltaehkäisevät menetelmät. Tutkimus on laadullinen, se on tehty haastattelujen avulla. Kirjailija haastatteli taaperopedagogiikan hallintopäällikköä, vastuullista kouluttajaa, varhaiskasvatuksen opettaja, sekä kahta lastenhoidon työntekijää. Haastattelujen tuloksissa on käynyt ilmi, että vastaajat tietävät, että stressiä esiintyy myös varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Suuret lapsiryhmät ja henkilöstöpula ovat tärkeimmät stressin syyt, vastaajien mukaan on tärkeää estää stressi taaperopedagogiikassa eri menetelmillä jotka voivat olla esimerkiksi jaettu ryhmä, satuja, hierontaharjoituksia, musiikkia ja olla luonnossa.