Ensiapukoulutus yläkoululaisille Etelä-Afrikan Pretoriassa
Niemelä, Teija (2019)
Niemelä, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821411
Tiivistelmä
Kansainvälinen Punainen Risti nostaa ensiavun opetuksen osaksi yhteiskunnallista toimintaa terveydenhuollon rinnalle parantamaan yhteisöjen turvallisuutta ja kehitysmahdollisuuksia. Taitojen myötä kasvaa taito myös ennaltaehkäistä vammoja ja onnettomuuksia. Tällä on merkitystä erityisesti köyhissä maissa, kuten Etelä-Afrikassa, jossa elintaso vaihtelee suuresti ihmisten keskuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa ensiapukoulutus Etelä-Afrikan Pretoriassa Valhallassa Jacob´s Well järjestön koululla 12-16-vuotiaille nuorille. Ensiapukoulutus toteutui syksyllä 2018 järjestetyn lyhytvaihdon aikana. Opinnäytentyön tehtävinä oli selvittää, millaisia ensiaputaitoja nuorella tulee olla sekä mitä tulee huomioida järjestettäessä ensiapukoulutusta nuorille.
Tavoitteena toiminnallisella opinnäytetyöllä oli lisätä oppilaiden tietoisuutta ensiaputaidoista sekä valmiuksia aloittaa ensiavun antaminen perustasoisin keinoin. Ensiapukoulutuksen myötä oppilaiden valmius tunnistaa hätätilanne sekä vastata niihin parani. Ensiapukoulutuksessa läpikäytäviä aihealueita olivat elottomuus, tajuttomuus ja kouristaminen, tukehtuminen, sijoiltaan menneen tai nyrjähtäneen raajan tukeminen, palovammojen hoito sekä verenvuodon tyrehdyttäminen.
Ensiapukoulutuksen järjestämisestä kaikenikäisille lapsille näyttäisi olevan tutkimusten mukaan hyötyä. Varhain aloitetulla koulutuksella on tutkimusten mukaan vaikutusta myönteisen asenteen kehitykseen auttamista kohtaan. Fyysiset valmiudet ensiavun antamiselle paranevat lapsen kasvaessa. Rastimuotoinen ensiapukoulutus on hyvä keino opettaa tärkeitä auttamisen taitoja oppilaille. Aikaresurssit tulee huomioida koulutusta suunniteltaessa. Ohjauksessa on hyvä huomioida käytännön harjoittelu. Digitaalisia mahdollisuuksia kannattaa jatkossa pyrkiä hyödyntämään koulutusta järjestäessä. Lähtötasokoe sekä loppukoe ovat hyviä oppimisen mittareita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa ensiapukoulutus Etelä-Afrikan Pretoriassa Valhallassa Jacob´s Well järjestön koululla 12-16-vuotiaille nuorille. Ensiapukoulutus toteutui syksyllä 2018 järjestetyn lyhytvaihdon aikana. Opinnäytentyön tehtävinä oli selvittää, millaisia ensiaputaitoja nuorella tulee olla sekä mitä tulee huomioida järjestettäessä ensiapukoulutusta nuorille.
Tavoitteena toiminnallisella opinnäytetyöllä oli lisätä oppilaiden tietoisuutta ensiaputaidoista sekä valmiuksia aloittaa ensiavun antaminen perustasoisin keinoin. Ensiapukoulutuksen myötä oppilaiden valmius tunnistaa hätätilanne sekä vastata niihin parani. Ensiapukoulutuksessa läpikäytäviä aihealueita olivat elottomuus, tajuttomuus ja kouristaminen, tukehtuminen, sijoiltaan menneen tai nyrjähtäneen raajan tukeminen, palovammojen hoito sekä verenvuodon tyrehdyttäminen.
Ensiapukoulutuksen järjestämisestä kaikenikäisille lapsille näyttäisi olevan tutkimusten mukaan hyötyä. Varhain aloitetulla koulutuksella on tutkimusten mukaan vaikutusta myönteisen asenteen kehitykseen auttamista kohtaan. Fyysiset valmiudet ensiavun antamiselle paranevat lapsen kasvaessa. Rastimuotoinen ensiapukoulutus on hyvä keino opettaa tärkeitä auttamisen taitoja oppilaille. Aikaresurssit tulee huomioida koulutusta suunniteltaessa. Ohjauksessa on hyvä huomioida käytännön harjoittelu. Digitaalisia mahdollisuuksia kannattaa jatkossa pyrkiä hyödyntämään koulutusta järjestäessä. Lähtötasokoe sekä loppukoe ovat hyviä oppimisen mittareita.