Asiakasperheiden kokemuksia ennaltaehkäisevästä perhetyöstä Perhepiste Nopeassa
Kwok, Sini; Kosunen, Marjo; Planting, Alina (2011)
Kwok, Sini
Kosunen, Marjo
Planting, Alina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173280
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Perhepiste Nopealle, joka kuuluu Tampereen kaupungin lapsiperheiden sosiaalipalveluiden ehkäisevään työhön. Tavoitteena oli kartoittaa, mitä Perhepiste Nopean asiakkuus on merkinnyt vuosien 2007–2008 asiakasperheille. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka toiminta on kantanut asiakkuuden jälkeen, millaisia kokemuksia asiakasperheillä on Perhepiste Nopean toiminnasta ja minkälaisia kehittämisehdotuksia perheiltä nousi toiminnasta esiin.
Tutkimus on laadultaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Opinnäyte-työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jonka avulla kerättiin niin määrällistä kuin laadullistakin aineistoa. Taustatutkimusta varten tehtiin teemahaastattelu Perhepiste Nopean työntekijöille. Laadullinen aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä analyysiä. Määrällinen aineisto analysoitiin Tixel-ohjelmaa apuna käyttäen. Teoreettisena viitekehyksenä oli lastensuojelu, perhetyö ja perhe yhteiskunnallisessa viitekehyksessä.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakasperheet kokivat toiminnasta saadun avun kantaneen myös asiakkuuden jälkeen. Perheet olivat erityisen tyytyväisiä saadessaan ulkopuolisen näkemyksen ja tuen tilanteensa käsittelyyn. Kehittämisehdotukset koskivat pääasiassa asiakkuuden kestoa sekä toiminnan näkyvyyttä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Perhepiste Nopean toiminnalla olleen merkitystä asiakasperheille. Asiakasperheet kokivat, että toiminta oli positiivista ja vastasi heidän odotuksiinsa. Apu saavutettiin pienillä, yksinkertaisilla muutoksilla. Perhepiste Nopea on voimaannuttanut perheitä löytämään omat voimavaransa ja antanut välineitä perheiden vuorovaikutukseen sekä kommunikointiin.
Tutkimus on laadultaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Opinnäyte-työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jonka avulla kerättiin niin määrällistä kuin laadullistakin aineistoa. Taustatutkimusta varten tehtiin teemahaastattelu Perhepiste Nopean työntekijöille. Laadullinen aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä analyysiä. Määrällinen aineisto analysoitiin Tixel-ohjelmaa apuna käyttäen. Teoreettisena viitekehyksenä oli lastensuojelu, perhetyö ja perhe yhteiskunnallisessa viitekehyksessä.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakasperheet kokivat toiminnasta saadun avun kantaneen myös asiakkuuden jälkeen. Perheet olivat erityisen tyytyväisiä saadessaan ulkopuolisen näkemyksen ja tuen tilanteensa käsittelyyn. Kehittämisehdotukset koskivat pääasiassa asiakkuuden kestoa sekä toiminnan näkyvyyttä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Perhepiste Nopean toiminnalla olleen merkitystä asiakasperheille. Asiakasperheet kokivat, että toiminta oli positiivista ja vastasi heidän odotuksiinsa. Apu saavutettiin pienillä, yksinkertaisilla muutoksilla. Perhepiste Nopea on voimaannuttanut perheitä löytämään omat voimavaransa ja antanut välineitä perheiden vuorovaikutukseen sekä kommunikointiin.