Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pelastustoimen kenttäjohtajien osaamisen arviointi ja arvioinnin purkukeskustelu

Ryhänen, Olli (2019)

 
Avaa tiedosto
YAMK-opinnäytetyö Ryhänen Olli (2.428Mt)
Lataukset: 


Ryhänen, Olli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821452
Tiivistelmä
Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston OKA-hankkeessa tuotettiin valtakunnallisesti yhtenäisiä materiaaleja päivystävien palomestareiden, päivystävien päälliköiden sekä tilannekeskushenkilöstön pelastustoiminnan osaamisen arviointia varten. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten pelastustoiminnan johtamisen osaamisenkartoitustilaisuuksia tällä hetkellä järjestetään, miten osaamisenkartoitukset on koettu, sekä millä tavoin osaamisen kartoitustilaisuuksien järjestelyjä ja erityisesti loppupalautetta voisi kehittää. Tutkimus suoritettiin kartoitustilaisuuksia ja johtamisharjoituksia havainnoimalla, jonka lisäksi kartoitusten järjestäjiä ja kartoituksiin osallistuneita haastateltiin. Kehittämisehdotusten määrittämiseksi ja kontribuution luomiseksi tehtiin myös kirjallisuuskatsaus.

Tutkimuksen tuloksina todettiin, että haastatelluissa organisaatioissa kokemukset kartoituksista ovat vielä vaihtelevia sekä materiaalit ja kartoitusmenetelmät osittain uusia, mistä syystä tilaisuudet oli otettu ennemmin molemminpuolisena opetteluna ja harjoitteluna kuin varsinaisena arviointina, vaikka palautetta suorituksista annettiinkin. Kartoitukset oli kuitenkin otettu pelastuslaitosten henkilöstön keskuudessa pääsääntöisesti positiivisesti vastaan. Palautteen laatu oli vielä osittain jäsentymätöntä eikä osaamisen kehittämisen jatkoa ollut aina mietitty.

Opinnäytetyön kontribuutiona laadittiin ohjeita osaamisenkartoituksen ja sen purkukeskustelun järjestämiseksi. Purkukeskustelussa korostuvat dialogisuus, osallistujan toimijuuden vahvistaminen ja itsereflektioon ohjaaminen. Ohjaajan rooli on toimia luennoitsijan sijaan fasilitaattorina. Uusien purkukeskustelumenetelmien kokeilu ja käyttökelpoisuuden tutkiminen ei ollut tämän tutkimuksen puitteissa mahdollista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste