Suomalaisesta saunaelämyksestä houkutteleva brändi yhdysvaltalaiselle Y-sukupolven matkailijalle
Hokkanen, Johanna; Hytönen, Jasmin (2019)
Hokkanen, Johanna
Hytönen, Jasmin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821475
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Sauna from Finland ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksen avulla saatiin vastaus kysymykseen: Minkälainen suomalainen saunabrändi on elämyksellinen ja houkutteleva yhdysvaltalaiselle milleniaalille? Tutkimuksella haluttiin selvittää Elämyskolmio-teorian kautta, mitkä elementit lisäävät saunan elämyksellisyyttä kyseiselle kohderyhmälle.
Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä ovat kohderyhmän mielikuvat suomalaisesta saunasta. Vastausten pohjalta arvioitiin urbaanien suomalaisten saunayritysten potentiaalia olla elämyksellisiä tutkitulle kohderyhmälle. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä toimivat puolistrukturoitu haastattelu yhdysvaltalaisille milleniaaleille ja sähköpostihaastattelu kolmelle saunayritykselle. Milleniaalien 20 haastattelua toteutettiin Skypen välityksellä.
Tutkimuksen mukaan urbaani suomalainen saunaelämys on houkutteleva tutkimusryhmälle. Haastateltavien toiveena olivat kontrasti kiireiseen arkeen, rauhallinen ilmapiiri, erilaiset saunatuoksut, veden läheisyys sekä luonnonmateriaalien käyttö. Tutkittavaa ryhmää sauna houkuttelee enemmän talvella, ja oppimiskokemukset koettiin tärkeiksi. Lopputuloksena Sauna from Finland ry:lle koottiin tuloksien pohjalta suositus saunayritysten brändiviestintää varten. Suositukseen listattiin pääkohdat, jotka saunayrityksien tulisi huomioida kohdentaessaan brändiviestintäänsä yhdysvaltalaisille milleniaaleille. The thesis was done in co-operation with the Sauna from Finland association. This thesis gave an answer to the following question: What kind of Finnish sauna brand is memorable and attractive for North American millennial? With the help of Experience Triangel theory, the aim was to examine what elements would increase the attractiveness of the sauna for this specific target group.
Additionally, the purpose of the thesis was to investigate what their existing perception of the Finnish sauna is. Based on the answers, the potential of the urban Finnish sauna companies as an attractive experience for the target group was analyzed. The study was qualitative. The semi-structured interview was used as the method to interview North American millennials. For three sauna companies an e-mail interview was conducted. The twenty interviews of millennials were done via Skype.
According to the study, the urban Finnish sauna experience is an attractive for the target group. The interviewees’ wishes included experiencing the contrast to their busy life, a peaceful atmosphere, different sauna aromas, the closeness of water and the use of natural materials. The interviewees were more tempted to use a sauna during the winter and considered learning experiences important. As a result, a recommendation was formed for the Sauna from Finland association to help sauna companies with their brand communications. This list contains the main points which companies should take into consideration when they are targeting their brand communications to North American millennials.
Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä ovat kohderyhmän mielikuvat suomalaisesta saunasta. Vastausten pohjalta arvioitiin urbaanien suomalaisten saunayritysten potentiaalia olla elämyksellisiä tutkitulle kohderyhmälle. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä toimivat puolistrukturoitu haastattelu yhdysvaltalaisille milleniaaleille ja sähköpostihaastattelu kolmelle saunayritykselle. Milleniaalien 20 haastattelua toteutettiin Skypen välityksellä.
Tutkimuksen mukaan urbaani suomalainen saunaelämys on houkutteleva tutkimusryhmälle. Haastateltavien toiveena olivat kontrasti kiireiseen arkeen, rauhallinen ilmapiiri, erilaiset saunatuoksut, veden läheisyys sekä luonnonmateriaalien käyttö. Tutkittavaa ryhmää sauna houkuttelee enemmän talvella, ja oppimiskokemukset koettiin tärkeiksi. Lopputuloksena Sauna from Finland ry:lle koottiin tuloksien pohjalta suositus saunayritysten brändiviestintää varten. Suositukseen listattiin pääkohdat, jotka saunayrityksien tulisi huomioida kohdentaessaan brändiviestintäänsä yhdysvaltalaisille milleniaaleille.
Additionally, the purpose of the thesis was to investigate what their existing perception of the Finnish sauna is. Based on the answers, the potential of the urban Finnish sauna companies as an attractive experience for the target group was analyzed. The study was qualitative. The semi-structured interview was used as the method to interview North American millennials. For three sauna companies an e-mail interview was conducted. The twenty interviews of millennials were done via Skype.
According to the study, the urban Finnish sauna experience is an attractive for the target group. The interviewees’ wishes included experiencing the contrast to their busy life, a peaceful atmosphere, different sauna aromas, the closeness of water and the use of natural materials. The interviewees were more tempted to use a sauna during the winter and considered learning experiences important. As a result, a recommendation was formed for the Sauna from Finland association to help sauna companies with their brand communications. This list contains the main points which companies should take into consideration when they are targeting their brand communications to North American millennials.