Kansainvälisten tuutoreiden toimintaopas
Poikela, Riika (2011)
Poikela, Riika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163220
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kehittää Tampereen ammattikorkeakoulussa tapahtuvaa kansainvälistä tuutorointia. Tavoitteena on luoda kansainvälisille tuutoreille toimintaopas selkeyttämään toimintaa ja helpottamaan heidän työtehtäviään kansainvälisinä tuutoreina. Oppaan tilaajana toimii Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Tamko ry, joka vastaa kansainvälisestä tuutoroinnista TAMKissa.
Oppaan sisältöä laatiessa apuna käytettiin kansainvälisille tuutoreille ja vaihto-opiskelijoille suunnattujen palautekyselyiden vastauksia sekä koostettiin kansainvälisille tuutoreille kysely, jonka avulla selvitettiin heidän toiveitaan oppaan sisältöä ajatellen. Lisäksi haastateltiin niitä opiskelijakunnan toimijoita, jotka ovat kansainvälisen tuutoroinnin kanssa tekemisissä. Opas työstettiin kyselyistä saatujen tulosten ja toimeksiantajan toiveiden perusteella.
Opas tarjoaa aloitteleville kansainvälisille tuutoreille tukea tuutoroinnin käytännön toteuttamiseen. Oppaan avulla pyritään vähentämään kokemattomuudesta johtuvaa epävarmuutta ja tukemaan kansainvälisiä tuutoreita koko heidän tuutorointinsa ajan. Opas toimii myös hyvänä työkaluna Tamkon henkilöstölle ja hallituksen jäsenille, jotka toimivat kansainvälisen tuutoroinnin parissa.
Motivointi ja perehdyttäminen ovat myös kansainvälisessä tuutoroinnissa avaintekijöitä toiminnan jatkamisen ja mielekkyyden kannalta. Pyrinkin tuomaan opinnäytetyössäni tätä näkökulmaa esille sekä käsittelemään näiden tekijöiden vaikutusta opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Oppaan sisältöä laatiessa apuna käytettiin kansainvälisille tuutoreille ja vaihto-opiskelijoille suunnattujen palautekyselyiden vastauksia sekä koostettiin kansainvälisille tuutoreille kysely, jonka avulla selvitettiin heidän toiveitaan oppaan sisältöä ajatellen. Lisäksi haastateltiin niitä opiskelijakunnan toimijoita, jotka ovat kansainvälisen tuutoroinnin kanssa tekemisissä. Opas työstettiin kyselyistä saatujen tulosten ja toimeksiantajan toiveiden perusteella.
Opas tarjoaa aloitteleville kansainvälisille tuutoreille tukea tuutoroinnin käytännön toteuttamiseen. Oppaan avulla pyritään vähentämään kokemattomuudesta johtuvaa epävarmuutta ja tukemaan kansainvälisiä tuutoreita koko heidän tuutorointinsa ajan. Opas toimii myös hyvänä työkaluna Tamkon henkilöstölle ja hallituksen jäsenille, jotka toimivat kansainvälisen tuutoroinnin parissa.
Motivointi ja perehdyttäminen ovat myös kansainvälisessä tuutoroinnissa avaintekijöitä toiminnan jatkamisen ja mielekkyyden kannalta. Pyrinkin tuomaan opinnäytetyössäni tätä näkökulmaa esille sekä käsittelemään näiden tekijöiden vaikutusta opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi.